PLAYSTATION 1 (PSONE)

OBRÁZKY Z HER

Alien Resurrection
Broken Sword: Shadow of the Templars (The Director's Cut)
Crash Bandicoot
Crash Team Racing
Croc: Legend of the Gobbos
Diablo
Driver
Final Fantasy V
Final Fantasy VI
 
 

POPIS KONZOLE

Pokud chceme mluvit o prvním Playstationu, musíme se vypravit až do roku 1986, kdy Ken Kutaragi teprve snil o konzoli, která ovládne celý svět a pracoval ještě jako hardwarový inženýr v Sony. V této době Sony začíná mluvit s Nintendem o společné herní konzoli, která bude využívat tehdy připravovaný CD ROM. Tato konzole je pochopitelně Super Famicom/SNES. Nintendo se ale brzy rozhodlo, že smlouvu zruší a od společné konzole odstoupí. Zřejmě se bálo velkého vlivu ze strany Sony. Ta byla touto zprávou opravdu zaskočena a asi nejvíce skákal do stropu předseda Sony, Norio Ohga. Ten byl touto situací značně rozzuřen, a nenapadlo ho nic lepšího, než si k sobě zavolat Kena Kutaragiho. Toho pak pověřil, aby vytvořil herní konzoli, která bude velkou konkurencí pro Nintendo, aby se i do značné míry pomstil.

V roce 1992 se poprvé sešla Sony, kde nechyběl Norio Ohga, Ken Kutaragi a několik dalších, vysoce postavených členů. Zde se mělo rozhodnout o osudu Playstationu. Ken Kutaragi na schůzce představil prototyp konzole, která měla zabudovaný CD ROM a zvládala plně 3D grafiku, o které si mohla konkurence nechat zdát ve svých mokrých snech. Nicméně většina přítomných byla proti (většina starších představitelů firmy), ale prezident Sony, Norio Ohga, cítil ještě velké ponížení od Nintenda, takže rozhodl, že se bude na konzoli pokračovat. Toto rozhodnutí se nakonec ukázalo jako klíčové, ze kterého Sony těží i dnes. Ken Kutaragi v této době věděl, že jen samotný hardware nic neznamená. Proto začal úzce spolupracovat s Shigeo Maruyamarou ze Sony Music, přičemž se k nim později přidal i Akira Sato. Tito tři tak spolu zakládají Sony Computer Entertainment Inc (SCEI). Důležitým partnerem pro nově vzniklou divizi bylo Sony Music, které jí pomohlo získat kreativní pracovníky a hlavně jí pomohlo s výrobou CD disků, marketingem a samotnou produkcí. To ostatně Sony Music v té době uměla nejlépe, díky svým hudebním nosičům. Dalším důležitým členem SCEI byl Olaf Ólafsson, který později založil Sony Computer Entertainment of America (SCEA). Projekt SCEI tak byl po několika letech téměř dokončen. Jediné, co ještě chybělo, byly hry. Pro ty byl do Sony najat Phil Harrison, který se stal později šéfem Sony Computer Entertainment Worldwide Studios a nemalým dílem se podílel na popularizaci značky. Kdo ví, kde by bez něj byly hry na prvním Playstationu.

Poprvé Sony představila svoji vizi svým partnerům v roce 1994 v Tokyu, kde sedělo dnes už několik silných partnerů. Mezi nimi nechyběl ani Electronic Arts a Namco Bandai. Jedním z důležitých faktorů, který přitáhl vývojáře, byl právě CD ROM, který skrýval opravdu velkou úschovnu dat a poté také výkon samotné konzole, která zvládala 3D grafiku. Navíc výroba pro Playstation byla značně jednoduší a levnější, jak v případě konkurence SEGY a Nintenda, která používala už zastaralé kazety. Samotná herní konzole pak vyšla v Japonsku v říjnu 1994, přičemž okamžitě zaznamenala neuvěřitelný úspěch, ve který v Sony snad ani nedoufali. Úspěchu pomohlo několik faktorů. Jedním z nich byl ten, že cena konzole byla nižší, jak u konkurence v podobě SEGA Saturnu. Popularita konzole Playstation se v dalším roce rozšířila i do US a Evropy, kde vyšla 29. září 1995.

Rok 1995 byl pro Playstation úspěšný i z jiné stránky. Na konzoli začali vytvářet vývojáři ze všech koutů světa, ke kterým se připojily i velké vydavatelské domy, jako byl Electronic Arts, Namco Bandai, Konami nebo Ubisoft. O tak velké podpoře si mohla konkurence nechat jen zdát a Sony ji zde začínala pomalinku drtit. V roce 1995 vyšlo na Playstation neuvěřitelné množství kvalitních her, jako je Ridge Racer, Air Combat, Destruction Derby, Rayman nebo Mortal Kombat 3. Každá z těchto her slavila velký úspěch, ale vůbec ten největší měla v tomto roce bojovka, kterou dnes zná naprosto každý. Tou bojovkou byl Tekken, kterému se jako první hře na Playstation podařilo překonat milion prodaných kusů.

Rok 1995 tak byl plný velkých hitů, ale co přišlo v dalším roce, vyrazilo dech asi úplně každému. Zrodilo se totiž hned několik velkých herních klasik a her, které donutily hráče dát přednost Playstationu před konkurencí. Prvním velkým hitem roku 1996 byla závodní hra Wipeout 2097, která hráčům přinesla neuvěřitelně chytlavé závody, o kterých se jim ani nesnilo. Rok se ale teprve rozjížděl. O několik měsíců zaútočil na obchody další velký hit, kterým byl horor Resident Evil od Capcomu. Dále pak v tomto roce vycházely ještě další velké hry, jako je Crash Bandicoot, Twisted Metal nebo Firmula 1. Na konci roku 1996 přišla na trh další ikona, která zvedla prodeje Playstationu o několik milionů. Tou ikonou byla Lara Croft ve svém prvním Tomb Raiderovi. Na takto sestavený lineup her byla konkurence krátká.

V roce 1997 si Sony dala za cíl jedno. Přetáhnout na svoji stranu společnost Squaresoft, která by pro Playstation vytvořila nové Final Fantasy. Tato značka byla totiž v té době v Japonsku hodně populární a mohla způsobit, že si spousta nových hráčů pořídí Playstation. Sony nemusela Squaresoft ani moc dlouho přemlouvat, a tak mohla oznámit, že Squaresoft vytvoří exkluzivně pro Playstation sedmý Final Fantasy. Téhož roku se ještě tak stalo, přičemž šílenství, jaké následovalo, to nemusíme ani popisovat. I dnes mnoho hráčů považuje sedmé Final Fantasy za vůbec nejlepší díl. Rok 1997 byl pro Sony důležitý ještě v jedné věci. Začala vycházet Platinová edice všech her. Hráči si tak mohli velké klasiky pořídit za několik korun. Tento rok ale nebyl jen ve znamení Final Fantasy VII, ale vyšly i další populární hry, jako je první GTA, Oddworld, Tomb Raider 2 nebo Soul Calibur.

Rok 1998 byl pro značku Playstation velmi důležitý. Ukázalo se totiž, že konkurence už je na lopatkách a na nic se nezmůže. Playstation tak získal dominantní postavení na trhu, přičemž se k němu přikláněla většina herních vývojářů. V tomto roce navíc vyšla pro Playstation jedna velká novinka. Tou byl Dualshock, který obsahoval vibrace, ale také především analogové páčky, bez kterých si jen těžko dneska představíme herní ovladač. Co se týče her, tak jsme se dočkali hitů jako Resident Evil 2, Tekken 3, Tomb Raider 3, Spyro the Dragon, Tenchu a také Gran Turismo. Rok 1998 byl zlomový i pro českého hráče. Začal u nás totiž vycházet Oficiální Playstation Magazín. Popularita Playstationu tak neznala konce.

Rok 1999 se stal zrodem jedné velké legendy. Jméno Hideo Kojima se tehdy objevovalo jen opravdu málo a znali ho snad jen fanoušci jeho předchozích her. Většině hráčů ale nic neřeklo. Až přišel Metal Gear Solid a ukázal, kdo je tady králem a proč si vlastně mají hráči koupit Playstation. Nejvěřitelně chytlavá hra s naprosto vynikajícím příběhem si získala úplně všechny. Od této doby je Hideo Kojima ikonou videoherního světa a Solid Snake jeho největším hrdinou. I Díky MGS se tak podařilo Playstationu v tomto roce překonat v prodejích hranici 50 milionů kusů. Rok 1999 ale nebyl rokem jen MGS. Vyšly i další hry, jako je Medal of Honor, Silent Hill nebo Driver. 13. září 1999 pak byl oznámen nástupce Playstationu s číslovkou 2.

Rok 2000 byl pro první Playstation zlomový v tom, že vyšla nedesignovaná PlaystationOne. Tohoto redesignu se Sony drží prakticky do dnes i u svých dalších konzolí.

 
7

Sniper Ghost Warrior Contracts

5

Golem

8

Destiny 2: Shadowkeep

8

Call of Duty: Modern Warfare

8

Arise: A Simple Story

9

The Outer Worlds