L.A. Noire - něco podobného jen tak nezažijete

hanocri , 26.05.2011 23:25

Proč dávám absolutní hodnocení?

Oceňuji invenci, se jakou hra přichází, protože myslím, že takto velké a nákladné projekty jsou sužovány tlaky producentů, kteří chtějí, aby se vklad vrátil a znásobil, tudíž dílo musí vyhovovat co nejširšímu publiku. Je tak těžší vytvořit něco, co by přineslo inovaci a zároveň bavilo masy. L.A. Noire možná zklamala mnohá očekávání, ale nelze upřít to, že roli za Světlou stranu splnila tak, jak by to mělo být. Od L.A. Noire jsem od začátku očekával, že budu mít tu čest s k dokonalosti dotažené variaci GTA, která se však tentokrát bude odehrávat ve slavném městě andělů, střiženém atmosférou bravurního filmu L.A. Confidential. Jak jsem zjistil, ve svých očekáváních jsem se v určitých aspektech nemýlil.

V roli správňáka

L.A. Noire je příběh Cola Phelpse, veterána druhé světové války, který se po návratu z ní připojil k policejnímu sboru Los Angeles. Cole začíná jako řadový policista, který jako rodící se hvězda během hry postupuje v hodnostech stále výše a výše, a stává se vyšetřovatelem děsivé série vražd, které mají společného původce. Více než příběhem, který po úvodních několika hodinách, kdy vás hra vodí za ručičku, vás nekompromisně zabalí do své přitažlivé noir atmosféry, se však chci zabývat herními mechanismy, protože ty jsou bojištěm diametrálně odlišných názorů jednotlivých hráčů. V následujících řádcích se budu snažit být co nejobjektivnější a těžkostí zatlačím svoje vroucí nadšení pro tento herní skvost :)

Co čekat?

Hra je zasazena do rozlehlé repliky Los Angeles konce 40. let. Pravděpodobně málokdo z našinců dokáže ocenit preciznost, s jakou autoři město převedli do digitální podoby, což si můžete ověřit na mnoha srovnáních fotografií se záběry ze hry. Navíc můžete spatřit mnoho významných míst, za což jste odměněni hrstkou zkušenostních bodů. Pojetí amerických měst je velmi odlišné od evropského, takže podobně jako tomu je i v jiných hrách zasazených na území Spojených států, například Liberty City v GTA, máme před sebou s trochou nadsázky město nalinkované podle čtverečkového papíru se vcelku jednotvárným rázem, jak se můžete přesvědčit z obrázků. Velkým rozdílem oproti GTA je absence regulace obyvatelstva podle libosti. Takže nepočítejte s tím, že kdykoli vytáhnete brokovnici a napumpujete pár chodců nebo to autem brutálně našijete do nevinného hloučku místních. Lidé v Los Angeles jsou neuvěřitelné mrštní a občas to dá hodně práce některého z nich alespoň srazit k zemi, když ne přejet. Navíc jste za to pokutováni ve formě snížení hodnocení na konci každého případu. Ale berte to tak, že to zapadá do konceptu toho, že zkrátka hrajete za hodňáka a hodňáci jen tak lidi nezabíjejí. Další překvapivou věcí bylo citlivější ovládání vozidel. Zatáčet ladně je v L.A. Noire trochu obtížnější než v jiných hrách, na druhou stranu to slouží k dobru, protože při brilantních divokých honičkách zjistíte, že právě díky tomuto jízdnímu modelu, si připadáte jako v akčním filmu. Kolize aut jsou jedním slovem vynikající a velkou roli na tom má nejen model poškození, ale také skvělé zvuky rozbíjejícího se skla a kroutícího se plechu. Bouračky jsou lahůdkou, které jsou na řízení pověstnou třešničkou na dortu. Když to na plný knedlik napálíte do protijedoucího auta, zůstane po vás sešrotovaný vlak s ulítlými koly, utrženou kapotou, hořícím motorem a mrtvolou naproti. Obrovským plusem hry je vynikající mimika postav, která zkrátka nemá obdoby a velmi se podílí na celkovém dojmu hry. Výslechy podezřelých jsou zábavné a nutí vás se zamyslet předtím, než je obviníte ze lži, zapochybujete, jestli říkají celou pravdu nebo bezhlavě přitakáte. Při výsleších dostanou svoji roli i důkazy, které jste nasbírali během prohledávání místa činu nebo jiných lokací, kde vám to hra dovolí. Obtížnost hledání je skvěle vyvážena přítomností hudby (můžete ji vypnout), která vás upozorňuje, že stále nějaký ten důkaz chybí. Coleův notýsek se vám stane nepostradatelným pomocníkem, který jen ještě více podtrhne pocit z opravdové práce detektiva. Příjemným prvkem je i přítomnost parťáků (během hry jich několik vystřídáte), i když jeho role během samotného hraní není příliš výrazná a ke slovu se dostává hlavně ve filmových sekvencích. Za úspěšně vyřešený hlavní případ (celkem 21) nebo vedlejší případ (40) jste odměněni zkušenostními body, které zvyšují úroveň vaší postavy a odemykají body intuice (můžete využít k vyřazení špatné otázky při výslechu nebo zobrazení zbývajících stop při hledání důkazů) nebo nové obleky.

Takže...

Hodně hráčů možná zklame, že si v L.A. Noire mezi vyšetřováním případů nebudou moci užít brutální krvavé hody na obyvatelích Los Angeles. Ale je potřeba mít na paměti, že to autoři ani neslibovali a navíc, by se to vylučovalo s konceptem zásadového a morálního člověka, jakého máte představovat. Ti, kteří potřebují vypustit trochu páry spíše ocení Mafii II, která se odehrává ve stejné době a určitě nabízí mnohem větší možnosti pouličního násilí.
 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Monster Hunter Rise

    8

    MotoGP 21

    8

    Outriders

    9

    Resident Evil Village

    8

    Oddworld: Soulstorm

    10

    It Takes Two