Resident Evil Resistance - Speedyho recenze

Speedyredy , 20.04.2020 13:06

Capcom má patrně asi neustálé nutkání napasovávat do značky Resident Evil nějaký ten multiplayer. Pokouší se o to všelijakými experimenty. Bylo tu už celkem dost pokusů ať jako doprovodná součást k základní hře třeba Raid mod u Revelations tak i jako samostatný titul. Tím posledním byla co-op FPS střílečka Umbrella Corps vydaná na PS4 a PC v roce 2016 a skončilo to totálním fiaskem. Dnes tu máme další multiplayerový titul, Resident Evil Resistance (dále už jen RE Resistance) tentokrát však samostatně neprodejný. Jedná se o jakýsi bonus ke remakované hře Resident Evil 3. Že by si Capcom nevěřil?

V dnešní době asi netřeba představovat co znamená pojem asymetrický multiplayer. Her s touto tématikou je celá řada a hráčům jsou zajisté velmi známy hry jako je například hororový Friday 13th The Game nebo Dead by Daylight, a nebo i chystaný Predator Hunting Grounds. A právě Tchai-wanské studio Neobards Entertainment pod hlavičkou Capcomu stvořilo takovouto hru ze světa Resident Evil, konkrétně svým tématem zařazenou do prostředí druhé a třetí remakované hry. Ve stručném popisu, čtyři přeživší uvěznění v komplexu plném nástrah a smrtonosných nestvůr jako součást jistého experimentu ve městě Raccoon City se snaží v časovém limitu najít východ, bojovat o přežití a zdárně utéct pryč. Hráč si zde může vybrat roli přeživšího a nebo roli tzv. masterminda, tedy pozorovatele a záškodníka. Mastermind sesílá na čtveřici přeživších všemožné potvory a snaží se jim zabránit dorazit do cíle v daném časovém limitu, což je přeživších hlavní úkol, ti jinak umírají a hra pro ně končí. Hráči v roli přeživších mají k dispozici jednu ze šesti teenagerovských postav (nově byla přidána zdarma i Jill Valentine tedy sedmá postava). Každá z postav disponuje jistými specifickými schopnostmi.  Ve čtveřici se ocitáte v jedné ze tří uzavřených oblastí daného zařízení, kde čelíte útokům zombie a všemožných monster a přitom se snažíte splnit specifické úkoly masterminda k tomu, abyste mohli utéct z jeho zařízení. Aby nebylo vše příliš jednoduché, na splnění úkolu máte vždy časový limit. Pokud utrpíte zranění, časový limit se vám zkracuje, pokud zdárně eliminujete nějaké z monster či nástrah, naopak časový limit se vám navyšuje. To zní celkem dobře nemylsíte?

Pokud bychom měli hru popsat více podrobněji tak k dispozici je v základní hře čtveřice map, každá  má tři úseky ve kterých přeživší plní onen úkol. Zpravidla v prvním vždy hledáte tři části které potřebujete k odemčení uzamčených dveří vedoucích do druhého úseku mapy. Jsou to třeba chybějící trofeje v poličce, chybějící části těla sochy, chybějící modely buněk atp. V druhé části mapy potřebujete vždy najít a zabít zombie s čipovou kartou, tu po získání použijete ve třech terminálech abyste si následně udělali cestu do poslední třetí části mapy. V té máte za úkol najít a rozbít tři skleněné nádoby a poté se shromáždit před cílovými vraty vedoucími ven, kde ještě chvíli čekáte než se vám po aktivaci pro útěk pryč ona vrata otevřou. Naopak v roli masterminda sledujete přeživší kamerou, může na ně skrze ní střílet, sesílat všemožné zombie, zamykat jim dveře, zhasínat světla, uvěznit hráče v nášlapné pasti a přičarovat jim před obličej hladové pejsky a také vlézt do těla nějakého toho monstra a rozdat si to s přeživšími sám. Dle základního stručného popisku bychom mohli konstatovat, že by se mělo jednat o zajímavou hru ale naneštěstí hra vyžaduje dobře fungující technicky stav, zajímavý a fungující level design a dobře vyvážené herní mechanizmy a nad tím vším je nutné se skutečně pozastavit!

Gameplay

RE Resistance se hraje za přeživšího asi tak, že si představíte úzký koridor třeba nějaké laboratoře. V něm tři pobíhající spoluhráče, do toho třeba několik ze země vynořujících se zombie psů, nějaké ty tři, čtyři klasické zombie, Mr. X, za vámi zavírající se a zamykající dveře, za nimi aktivující se pasti, zhasnuté světlo a kameru s nočním viděním, která po vás z rohů místností střílí. No prostě děs a chaos. Nechápu jak někoho tak pitomý level design vůbec mohl napadnout. Pokud byste hráli sami nebo jen s jedním spoluhráčem a chodily ty potvory po vás po dvou, třech ale tohle. Tyrantovi typu Mr. X uvnitř tak těsných chodeb se dá jen těžko vyhnout, do toho všude samé slepé chodby, to je prostě absolutně ujetý maglajz. Kdybychom se pohybovali v trochu více otevřeném prostranství asi by bylo vše o dost lepší. Nejhorší na tom všem je nestabilita připojení hráčů zejména masterminda. Častokrát se vám totiž při hře píše hlášení, že má problém s připojením, čas pro vyřešení úkolu se vám však dál odpočítává, nicméně vy všichni jste zablokováni s nemožností něco alespoň sebrat, něco udělat a tak jen frustrovaně pobíháte po dostupném okolí a doufáte, že se hra nerozpojí a vy budete moci třeba už jen ten poslední krůček k dokončení mise dohrát. Řekl bych, že když se vám to stane skutečně až v závěru hry, těsně před výhrou, mastermind patrně ukončil hru ale těžko říci, to si jen myslím. Kdyby to byl nějaký beta test, tak budiž ale tohle, no děs.

Další velký problém je pak za masterminda si vůbec zahrát. Zatímco za přeživšího se vám hra do několika sekund najde, mastermind (testováno na PS4) se vám nezpřístupní ani za 30 minut. Asi je na něj velká fronta hráčů, přeci jen mastermind je jen jeden zatímco přeživíš jsou čtyři, takže abyste si mohli zahrát za roli pána zla, potřebujete prostě vyhledat další čtyři hráče.

Pokud se vám poštěstí a vy se tedy dostanete ke hře za masterminda, a pokud máte vše dobře zmáknuté, víte kde co a jak udělat a máte v ruce už ten onen potřebný skill, máte o solidní zábavu postaráno. Sledujete vámi způsobený chaos uvnitř mapy skrze kameru, označujete místa kde se budou třeba těsně za dveřmi líhnout zombie monstra, do toho jak již bylo zmíněno přeživším hráčům zamykat a zhasínat, klást na zem nášlapné pasti a poté po nemohoucích hráčích střílet, napadat je a tím jim vlastně ukrajovat čas, no prostě pohoda.

Vrátíme li se zpět ke hře přeživších, tak ta nejlépe funguje hrajete li jí sami. Doporučil bych začínajícím hráčům než se do hry pustí nejprve practice mod. Zde si sami vyzkoušíte hru ve stavu, kdy funguje celkem dobře avšak budete ochuzeni o asistenci spoluhráče a možnost získat body pro nákup beden. Můžete si zde nastavit obtížnost (lehká, střední, těžká), nastavit nesmrtelnost, nastavit časové omezení z pěti minut na hodinu, a další drobné věci. Prostě trénink. Ono spoustu hráčů ani neví co v té hře má vlastně dělat a proto tato část hry je ideální škola, a celkem i zábava, když to není ten chaos plný bugů a nevyvážených herních mechanik ve své plné online kráse. Dodám, že mě třeba Mr. X zabil skrze uzavřené dveře, prostě jeho ruka prošla skrz, moje hlava po zvednutí se zanořila do stropu no a poté se kamera zbláznila a já byl rád, že jsem se i přes ztrátu času nakonec ocitl na startovním místě ale pojďme dál.

Každá postava jak přeživších tak masterminda má své speciální dovednosti a získáváním vyššího ranku se vám zpřístupňují volné sloty a lepší věci. Záškodník tak může sesílat třeba pokud má odemčeného Daniela tak Mr. X, hráč přeživší pak třeba zase hackovat jednu a později všechny kamery v komplexu dostupné naráz. Mapy na kterých se RE Resistance odehrává jsou čtyři. Laboratoř, zábavní park, jaké si skladiště v downtownu tedy centru města a kasino připomínající bludiště, což je snad úplně ta nejhorší mapa, kterou ve hře můžete hrát.


Pro hru za přeživší máte na výběr po dubnové aktualizaci ze sedmi postav. Ty mají své specifické schopnosti. Dívka Jan umí například hacknout kamery. Při dosažení vyššího ranku dokáže namísto jedné kamery hacknout všechny kamery v objektu. Jill pro změnu dokáže vystřelit ze Samurai Edge několik silných salv případně když se dostanete na vyšší rank, může použít namísto již zmíněné zbraně rocket launcher, Valerie dokáže uzdravovat hráče kolem sebe, Samuel je ranař a tak dále. Postavy je tedy možné hraním levelovat nicméně v případě této hry musíte nepopulárně každou zvlášť. Takže když si uděláte na maximum postavu Martina, Tyrone bude stále rank 1. A zde zase přichází to, co ve hře prostě nefunguje. Vy si totiž nebudete moci vybrat postavu za kterou chcete bojovat o přežití s ostatními spoluhráči, levelovat si ji a tak podobně.  Hra vám neumožňuje se připojit k ostatním hráčům, kteří onu postavu vybranou nemají. Vše funguje tak, že jakmile se vám najde hra, vy si musíte rychlým kliknutím na potvrzovacím tlačítku potvrdit přednastavenou postavu. A tak když někdo z ostatních má třeba už vybranou blonďatou Beccu, vy si budete moci vybrat jen z těch co zbyli. Teď je populární třeba Jill Valentine, takže jakmile se vám poštěstí si jí odkliknout, ostatní hráči to uvidí a pokud za ní také zamýšleli hrát, tak se začnou odpojovat aby zkusili štěstí jinde. No, tohle asi dál ani nemá cenu komentovat, je to prostě namísto zábavy a radosti tragédie. Pojďme ale dál. U masterminda máte na výběr ze čtyř padouchů jakým je třeba samotný Ozvell E. Spencer nebo sestra Alexe Waskera známá z RE Revelations 2, dále tu je Anette Birkin či s francouzským přízvukem mluvící Daniel Fabron. Zpřístupnění však funguje tak, že nejprve máte k dispozici pouze Anette, každou další postavu odemknete dosažením ranku 5 v jistém pořadí oněch postav. Anette s dosaženým rankem 5 tedy odemyká Daniela, ten pak stejným rankem Alex a po ní přijde na řadu Spencer.

Je libo konec?

Vývojáři patrně chtějí abyste hru fakt hráli. Hráli jí ve dne, hráli jí v noci, hráli jí 24 hodin sedm dnů v týdnu. Progres dosahování bodů za které si kupujete všemožné věci je totiž neskutečně zdlouhavý. Pokud byste ve hře chtěli odemknout všechno to vizuální vybavení jako jsou oblečky a různé aletrnativní barvy, museli byste odehrát 75000 zápasů. Pokud jeden trvá 15 minut z matematického hlediska by se jednalo o 18750 hodin čistého času, tedy 781 dní non stop hraní. Je tady ale řešení. Do hry si naneštěstí můžete za vaše reálné peníze kupovat boostery, které vám, pokud se vám při jejich aplikaci zrovna hra nerozpojí rychleji našetří na bedny. Ty jsou buďto s konzumačními prvky výbavy pro hru, nebo kosmetickými věcmi. Cena je však diametrálně rozdílná. Zatímco to co má vliv na hru stojí jen 3000 bodů, to co má vliv na vzhled stojí neuvěřitelných 50 000. Celkem nepoměr že.

Když se zamyslíme co je vlastně cílem a smyslem této hry? Pobavit se, užít si hru s přáteli nebo jen náhodnými hráči? Těžko říci, při hraní takto nastavené a špatně fungující hry se asi příliš bavit nebudete. Pro někoho ale může být motivace nasbírat dostatečné množství bodů abyste si mohli upravit třeba vzhled své postavy, která se vám natolik líbí, že za ní chcete hrát a jste ochotni přetrpět lavinu bugů a blázinec při hře. No to jste pak velmi odvážný hráč, který stráví moře času děláním stále toho samého jen proto aby doufal, že mu po X hodinách hraní  v ruletě padne jeho tolik vytoužené číslo. Pokud nikoliv, musí zase opakovat celý ten proces. Vy si totiž nemůžete za vydělané peníze koupit to co byste si přáli a udělalo vám alespoň onu radost. Vše funguje formou loot boxů. Odemčení bedny pro upravení vzhledu, tzv. kosmetická bedna vás přijde na oněch 50 000 bodů. Vydělat si na ní mi zabralo něco kolem 3-4 hodin. Nutno dodat, že se mi častokrát hra rozpadla před jasnou výhrou, tedy útěkem za přeživšího a získáním celkem velké porce bodu. Za vyhranou hru jsem obdržel nějakých zhruba 7000. Budete li chtít třeba nový vzhled pro Jill, který je exkluzivně jen v této hře, tedy černou přiléhavou kombinézu pojmenovanou Retribution outfit, která si bere za vzor film RE Odveta (také tam jsou jakési simulace se zombie apokalypsou, vzpomínáte?), pak budete muset odemknout nespočet beden, protože třeba mě padl nějaký absolutně nepotřebný a nepožadovaný barevný skin pro zombie či co. Když vezmeme v úvahu kolik kosmetických věcí jako jsou různé barvy oděvů postav ve hře je, jedná se o hraní tohoto jak již bylo dříve zmíněno bez vidiny konce. Jak smutné, hraním bychom se měli bavit a ne rozčilovat ale to už je holt úloha těchto v podstatě free-to-play koncipovaných her. Hrát, hrát, hrát a stále hrát. Myslím, že kdyby hráče hra bavila, hráli by jí ale takto otrocky být vydírání, ne děkuji. Opravdu v této hře nevidím žádný smysl, proč jí hrát. Pokud i přesto to zkusíte, počítejte s tím, že hra je nadesignovaná tak, že budete cítit jen frustraci z chaosu nefunkčnosti a překrývání se nevybalancovaných herních mechanik.

Nechápu proč když tu byl dobře fungující režim Mercenaries nebo u RE Revelations režim RAID, proč proboha Capcom pořád vymýšlí něco nového respektive něco pro sérii nového. Nyní to je tedy asymetrický multiplayer, který ale i když už není žádnou novinkou v herním poli, tak jak se zde ukázalo, dá se snadno pokazit. Kopírovat nápady jiných studií holt nemusí být tak snadnou záležitostí, jak se může tvůrcům zdát.

Závěrem

Nebudeme dál chodit kolem horké kaše. RE Resistance je špatně fungující a zbytečně působící hra, která patrně sebrala místo bonusové hře Resident Evil 3 The Mercenaries - Operation: Mad Jackal. Jaká to škoda, protože hra kterou máte možnost hrát nyní rozhodně nepřináší radost a potěšení natožpak nějaký ten strach a děs. Nepřipadá vůbec jako vyladěná, dokončená a stabilní. Jedná se o mix bugů a překrývajících se nevyvážených herních mechanik. Pokud se rozhodnete do hry naskočit, počítejte že budete čelit jednomu velkému hernímu chaosu odehrávajícím se ve velmi špatně nadesignovaných mapách, tedy koridorech připomínající svým prostředím monotónní bludiště plné slepých cest. Jediné co by se dalo hře vypíchnout je celkem obstojné vizuální zpracování a možnost vyzkoušet si hru v režimu practice, kde ale váš herní výkon není některak ohodnocen. Je možné že v budoucnu bude hra vybalancována a více stabilní ale prozatím tomu tak rozhodně není.

3/10


Poznámka: obrázky ze hry zdroj google

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    10

    Demon's Souls

    7

    The Dark Pictures Anthology: Little Hope

    8

    Sackboy A Big Adventure

    8

    DiRT 5

    9

    Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

    5

    Godfall