Resident Evil 3 - Speedyho recenze

Speedyredy , 05.04.2020 14:48

Resident Evil 3 (dále už jen RE 3) vyobrazuje příběh Jill Valentine ve zběsilé honičce před hrůzostrašným monstrem z laboratoře určeným k zabíjením členů jednotky S.T.A.R.S. v postapokalyptickém městě Raccoon City, ve kterém právě řádí nákaza T-viru ve svém plném proudu. Mrtví a živí pokousaní se stávají nemrtvými. Veškeré živočišné tvorstvo, které se dostává do přímého styku s virem mutuje do všelijakých zrůdných mutací a čeká až vám bude moci zasadit smrtelnou ránu. Hrozba pro lidstvo bobtná jako na plotně vařící se hrnec který neumí vypustit páru.

Naštěstí se vám dostane pod ruku statečná Jill Valentine, členka jednotky S.T.A.R.S. (později B.S.A.A. po událostech v Raccoon City), kterou známe z dalších RE her jako je například RE 1, RE Revelations nebo RE 5 a také Carlos Oliviera, člen jednotky Umbrella který se spolu s ostatními vojáky speciálního taktického komanda snaží zachraňovat zbylé přeživší.

RE 3 je znám jako survivar horor hra, ve které se Jill a Carlos musí prokousat ulicemi města (bary, restaurace, hasičské zbrojnice, zahrady, sklepení, skladiště atp...), policejní stanicí, kostelem, parkem i laboratoří k tomu, aby se dostali pryč z města a přitom pátrali po příčinách vypuknutí nákazy. A aby to nebylo snadné, do cesty se jim postaví nejen hordy hladových zombie ale i poměrně velké spektrum všemožných přerostlých potvor jako jsou obrovití pavouci, žížaly a červy. Samozřejmě nechybí ani drobné hlavolamy při kterých se vyžaduje jistý orientační smysl hráče a omezený dostatek munice takže i taktická rozvaha co likvidovat a co třeba nikoliv. Tak nějak to tedy bylo v roce 1999 na PSX, PC, později i na Dreamcastu a GameCube. Nám se dostává pod ruku remake, tedy kompletně nově zpracovaný příběh této 21 let staré hry. Po úspěších předešlého velmi zdařilého dílu remake RE2, který se zapsal do našich hráčských srdcí díky hrůzostrašnému a neodbytnému Mr. X, jsou očekávání nastavena velmi vysoko.

Hra začíná velmi rychlým rozjezdem. Nemesis je vám v patách hned v prvních minutách hry. Mnohé události, které známe z upoutávacích trailerů se uskuteční v úvodním hratelném intru. Ten dá se říci supluje úvodní intro originálu i několik desítek minut původní hry. Zběsilý úprk hořícím a vybuchujícím městem utne až odvážný bazukometem vyzbrojený Carlos, který přichází na scénu aby vás zachránil, odvedl do úkrytu a vy jste dostali od jeho vedení svojí první koordinovanou misi. A právě zde se hráč tak nějak dostává k normální hře. K dispozici máte pistoli a osmi místný inventář, dále item box, a řadu předmětů, které lze sbírat, ukládat, kombinovat a používat, však to znáte prostě klasický resident.

První krůčky

Vaší misí je zprovoznit podzemní metro a dostat se z města spolu s co nejvíce nalezenými ještě zdravými civilisty, které se v něm ukrývají před právě venku řádící hrozbou. Tak jako u originálu hned při prvním střetu se zombie zjišťujete, že je vaše hrdinka vybavena úskočným manévrem. Pokud na vás tedy vystartuje zombie, máte šanci mu uskočit a při správném přidržení tlačítek mu k tomu ještě ve zpomaleném režimu zasadit kritické zranění. Až se vám dostane pod ruku Jill parťák Carlos, zjistíte, že můžete díky jeho mužné síle zombie srážet k zemi a dělat z jejich obličejů cedník. Novinkou je i možnost spárům zombie se vymačkat rychlým a opakovaným mačkáním tlačítka. Následuje tedy průzkum několika ulic a seznámení se s interaktivními předměty. Skupinky zombie můžete zlikvidovat tak, že v nejlepší možný okamžik rozstřelíte červený explozivní barel, nebo je dočasně omráčit tím, že rozstřelíte elektrický transformátor. Průchodem po ulici nacházíte staré známe věci jako jsou sejfy s ukrytou položkou, otevírací truhly, střelný prach, náboje, léčivé bylinky, různé itemy určené pro průchod hry nebo collectibles. Ano opět můžete najít a rozstřelit několik ukrytých figurek, které ale naštěstí, když nejsou vidět, vydávají po vzoru RE 7 jakýsi zvuk.

Vizuál

Grafická stránka hry remake vypadá naprosto fantasticky. Vizuál hry je ohromující. Hra disponuje velkou variabilitou všemožných předmětů. Na ulici tak vidíte detailně zpracované zátarasy dveří, nabouraná vozidla, zdemolované stěny, vytlučené výlohy, interiéry vyrabovaných obchodů atp. Hra disponuje ještě větším grafickým detailem než tomu bylo tak u jeho předchůdce RE 2. Efekty světel a stínů jsou jako realistické. Pokud na zemi za rohem ohryzává zombie nějaké lidské tělo a svítí na něj zpředu světlo, promítá se tak na stěnu za ním jeho stín. Reflektující odlesky silnice po dešti jsou prostě oslnivé. Detail prostředí a jeho variabilita je velmi precizní. Problém ani nemá variabilita zombie. Hráči se dostaví pocit, jako by se nacházel někde v hořící se zabarikádované a zdemolované ulici obklíčen skupinou nekontrolovaně pohybujících se zombie, kde každý z nich vypadá jinak. Pokud k tomu všemu přičteme zvuky a hudební kulisu, scéna je dokonale připravená. Skutečně tohle je ve hře zvládnuté na výbornou.

Gameplay

Pokud jste hráli remake předešlé hry, určitě si vzpomenete na situaci jak jste plánovali váš průchod skrze policejní stanici. Z důvodu nedostatku nábojů jste zvažovali zdali budete policejní stanicí spíše probíhat nebo se dáte na bezpečný pomalý průchod při kterým takticky zlikvidujete nebo paralyzujete nepřítele a vše řádně prozkoumáte. Pokud jste takto učinili, později jste to jistě ocenili, tedy v momentu kdy se na scéně objevil Mr. X a vy jste museli prchat. Naučit se orientovat v prostředí, tedy na stanici a udělat si v ní čisté cesty bylo klíčem k úspěchu. Ta věc co po vás šla vás totiž hledala a pokud jste byli příliš hluční, během několika okamžiků se pán hrůzy objevil před vámi nebo ještě hůře za vašimi zády. Ano gameplay je velmi důležitý herní element. Jeho design může rozhodnout o tom, zdali si hraní budete užívat a nebo zdali se budete nudit. A v případě pokračování tedy remaku třetí hry se gameplay velmi liší nejen od svého předchůdce RE 2 ale v celkovém vyznění i od předělaného originálu.

Nemá cenu chodit kdo ví jak dlouho kolem horké kaše, po uvedení příkladu na předešlé hře lze konstatovat, že příjemné překvapení se nekoná. RE 3 vás žene neustále vpřed. Hru lze rozdělit do tří hlavních prostředí, tedy bloku ulic kde je i ona již zmíněná policejní stanice, dalšího prostředí kterým je dvou poschoďová nemocnice a posledního prostředí, kterým je podzemní laboratoř přičemž prostřední část hry vyplní především druhý herní charakter. V oblasti po které se pohybujete bohužel není nutné využívat kromě střílení do všeho co vás ohrožuje váš rozvíjející se hráčský um zocelený dovedností plánovat váš průchod. Vše je defakto jen o vystřílení. Šetřit munici na normální obtížnosti v podstatě není nutné, protože vám jí level designér zanechal celkem dostatek. I když nasázíte do obličeje zombíka neskutečné množství olova třeba i z brokovnice, jeho hlava, zejména čelist zůstane stále na svém místě a stále dokáže kousat, divné že? Pokud se pokusíte nemrtvému sestřelenému na zemi uřezat končetiny nožem, váš pokus bude neúspěšný, není to možné. Navíc zombie který je zlikvidován po chvíli jednoduše zmizí. Úvodní část hry je po svém intru celkem klidná, můžete si tedy takticky vyčistit ulice ale počítejte s tím, že jakmile se na scéně objeví Nemesis, ulice znova obživne.

Nemesis

Řeknu to na rovinu. Mr. X 2.0 se nekoná. Tahle bestie která v sobě kloubí terminátora i vetřelce najednou (odkazem jsou dva plakáty v metru) jde po vás formou skriptů. Aktivujete li tedy nějaký ten vypínač, objeví se na scéně. Pokud jí odstavíte, dočasně samozřejmě jen, vypadne vám nějaký ten kufr se součástkou, jak znáte z originálu. Moc radosti ale mít nebudete, protože i když jste ho odstavili o několik kroků se onen zabiják po vzoru Spidermana teleportuje zase přímo před vás. Pokud jste se tedy těšili na hru na schovávanou, tak tu si v této hře určitě nezahrajete. Co si zahrajete je hra na úprkový zmatek. Protože vše na ulicích oživne a je ještě nebezpečnější než předtím, ano Nemesis některé zombie upgraduje vetřelčím facehuggerem s mrštným bičíkovitým ocáskem, na scéně nastane chaos a může se dostavit i frustrace. Dojdete li tedy před finální dveře, z nebes před ně dopadne a vám se do cesty postaví před okamžikem odstavený Nemesis a za vašimi zády se na vás pro změnu valí lavina zombie. Tohle hrrr tempo hry mi opravdu příliš zábavné nepřišlo. Ono celý průchod hrou je skutečně jen o tom, prostřílet si cestu vpřed. Hlavolamy nebo nějaká ta residentovská orientace v komplexním prostředí skutečně nejsou na scéně. Vše podtrhuje fakt, že si ani potvoru Nemesis pořádně neužijete. Než se stačíte trochu rozkoukat, čeká vás už jeho následná mutace, ve které už nemá svůj ikonický vzhled. Za zmínku ale stojí vyzdvihnout boss fighty. Ty jsou ve hře za Jill pokud se nepletu čtyři a jsou celkem fajn. I Carlos má ve svém hratelném závěru jakýsi boss fight, tedy vyústění vrcholu jeho herní mise. Jedná se o valící se hordy zombie. Na scénu dorazí i několik hunterů, které po vzoru první hry umí zasadit onu pověstnou jednu smrtelnou ránu.

Škrty

Absence hádanek je skutečně nejvíce bolestivý škrt. Zatímco hra za Carlose byla velmi akční, za Jill byla hra kupodivu taktéž velmi akční. Je škoda, že zde vývojáři nedali hráči možnost trochu se zastavit a nasát atmosféru residenta tím , že se snažíte vyřešit nějaké ty úkoly na přemýšlení.  Tempo hry je tak řekl bych celkem monotónní a stejnorodé. Pokud by ale RE 3 byl jako dodatečný obsah ke hře RE2, dalo by se říct že scénář za Claire a Leona je spíše pomalý a scénář za Jill s Carlosem rychlý a akční. Bohužel, RE 3 je samostatná hra a tak jí je třeba i takto hodnotit. Variabilita a tempo hry je skutečně jen spěch s přímou střelbou, nic moc víc.

Lokace ve kterých se budeme pohybovat jak už bylo zmíněno jsou uličky města, nemocnice a laboratoř. Pokud tedy nostalgicky vzpomínáte na kostel s hodinovou věží a poměrně členitý park s fontánou, podzemím, kůlnou a hřbitovem, zde si na své rozhodně nepřijdete. Nejvíce otravné na hře je, že po pasáži v nemocnici se dostáváte do dalšího úlu (úl 2), tedy komplexu laboratoří, a pro hráče se tak dost nezajímavé prostředí někam neodpíchne. Z nezajímavých monotónních bílých chodeb nemocnice se tak přesunete do dalších bílých chodeb, nyní těch laboratorních, které ale alespoň trochu nostalgicky připomínají hru Dino Crisis. Že by skrytý odkaz na další remake? Těžko říci ale vážně, tohle radosti ze hry moc nepřidá. Obzvláště když byl onen kostel jakousi vzpomínkou na prvního residenta a vizuální vzpruhou po otravě z již trochu zajídaných ulic města. Fakt mi to prostředí parku a kostela ve hře chybí a já se na jeho reinkarnaci zde dost těšil, zejména poté co byl do RE 2 přidán velmi zajímavý sirotčinec. Hráč tak po konci mise za Carlose převezme Jill a namísto do městského parku půjde v nemocnici vysbírávat uzamčené skříně, pokud tedy chce třeba najít zbraň jako je nějaké to ikonické magnum. Bohužel i některé zbraně tu nejsou. Například granátomet s variací různých typů nábojů nahradil minomet. Škrtům se neubránili ani některé příšery jako byli třeba gigantičtí pavouci, vrány nebo podzemní červ.

Do škrtu se promítla i bonusová hra The Mercenaries. Tu nahradil asymetrický online multiplayer, který osobně jsem sice netestoval ale dle reakcí hráčů není příliš atraktivní náhradou. Nicméně v této recenzi není předmětem hodnocení hry.

Herní doba

Herní doba je na residenta řekl bych v pořádku. Hra mi zabrala sedm hodin čistého času na obtížnosti standard. Hrubý čas se vyšplhal až na hodin jedenáct. Horší to ale je se znovu hratelností. Ve hře je sice možnost nahrávat lepší hodnocení, tedy pokusit se o průchod hrou na lepší cílový čas a pro které je i zapotřebí omezit četnost ukládání. A je zde i možnost odemykat další obtížnosti, či plnit mise a získávat body za které si můžete koupit třeba lepší úskoky, nekonečnou zbraň, místo v inventáři pro další průchod. Problém ale je, že tu chybí motivace hrát znovu. Zapříčiněno je to řekl bych trochu oním akčním až arkádovým tempem hry ale i prostředí ve kterém se vše odehrává. To prostě není tak atraktivní jako tomu bylo v originálu. Velký podíl na ne znovu hratelnosti má především pojetí hry, které nemísí prvky survival hry známé z předešlých dílů, myšleno prvních dvou dílů a tak trochu kašle na hráčský um, který těží při opakované hře z předešlých průchodů. Koho bude bavit procházet stále dokola úvodní hratelné intro a další pozdější. Je to hezké na efekt ale není to prostě ta hratelnost, kterou hráč od této hry chtějí. Totéž platí i pro signifikantní místa. Ty ve hře prostě nejsou. Na rozdíl od originálu z roku 1999 jsem zde nenašel nic, co by se mi vrylo do paměti a chtěl bych na to vzpomínat jako například v remaku dvojky na Mr. X, který mě svým dupotem zahnal do ukládací místnosti a já se v ní chvěl strachem, až zase vyjdu ven, kde že se ta bestie přede mnou zjeví. Právě tyto momenty řekl bych tvořili hru hrou a zde kromě hollywoodsky působících vybuchujících a bortících se scén nic takového není. Není tu ani nutnost hledat a používat pásku do psacího stroje pro ukládání.

Závěrem

Příjemné překvapení se rozhodně nekoná.  Resident Evil 3 remake nenaplnil očekávání tak jako jeho předchůdce, který se řekl bych, originálu vyrovnal. Je škoda, že si vývojáři nepohráli trochu více s tak robustní zbraní, kterou RE engine rozhodně je. Hra svými četnými škrty působí jako uspěchaná až trochu nedodělaná. Protože stojí hra plnou cenu a protože to je hra postavená na té předešlé, není zde vidět tolik vytříbená péče o hratelnost a ona potřebná láska k originálu, který tímto zůstává nepřekonán. Nový RE 3 je akční jízdou která svým příběhem šikovně doplňuje remake hry předešlé nicméně hráči neposkytuje takový survival zážitek jako tomu bylo v jeho první podobě.

6/10

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Marvel’s Iron Man VR

    8

    Ghost of Tsushima

    6

    Assetto Corsa Competizione

    8

    Fall Guys: Ultimate Knockout

    9

    F1 2020

    8

    Paper Mario: The Origami King