EverReach Project Eden - recenze (Xbox One)

Speedyredy , 13.12.2019 18:51

EverReach Project Eden je futuristická vesmírná sci-fi střílečka z pohledu třetí osoby jenž využívá RPG prvky a jede na vlně vibrací připomínající Mass Effect. Takto nějak je popisována tato hra. Když jsem viděl poměrně pěknou upoutávku, dostal jsem strašnou chuť si hru ihned zahrát. Zaplatil jsem v MS obchodě 719 kč, stáhl a nainstaloval osmnácti gigabytový soubor do svého Xboxu a šel hru vyzkoušet.

Počin od Maďarského studia Elder Games, jenž byl ve vývoji tři roky, a příběh měla na starost Michelle Clough (osoba pracující na hře Mass Effect) vyšla skrze digitální distribuci 4. prosince na platformu PC a Xbox One. Verze pro PS4 by se na trhu měla objevit později. Pojďme se podívat, jak se střílečka po vzoru legendárního Mass Effectu povedla. 

Hlavní postavou je pohledná blondýnka Nora Harwood (připomínající postavu Nova ze hry StarCraft nebo Samus Aran ze série Metroid). Její úlohou je prozkoumat a kolonizovat krásnou, neobydlenou planetu Eden, jenž má být novým obyvatelným světem pro lidstvo, protože země je už zoufale znečištěná a lidstvo se nezbytně nutně potřebuje přesunout někam jinam. Na hráče tak čeká příběh, ve kterém musí konfrontovat nepřítele a odhalit prastaré tajemství oné planety Eden.

Z popisku zní vše velmi slibně, přesuneme li se ale ke gameplayi, není defakto nic, čím by se dalo začít pozitivně. Grafika hry není pěkná. Veškerý vizuální detail a barvy jsou pohlceny velmi silnou oslňující světelnou září, vše se navíc ztrácí v bílém mlhovitém oparu, který hráči umožňuje viditelnost jen na pár metrů před sebe. Vše  co pohlcuje mlha je nehezky rozmazané a vše co z této mlhy vystupuje, tj. stromy, skály, tráva, bedny, různé stroje a stavby, tak před vámi viditelně mění tvar, staví se resp. doskakuje, bliká, objevuje se a mizí. Animace působí nedodělaně, pohyb zejména chůze připomíná hry z prvního Playstationu, textury k tomu nemají rovněž daleko. Zatímco na PC je vše celkem koukatelné, Xbox verze má z nepochopitelných důvodů vše rozmazané, rozplizlé, ošklivé.

Hlavní složkou je průzkum prostředí a boj, tedy přestřelky. Ty jsou ve hře skutečně špatné, nejen že umělá inteligence připomíná stádo zmatených pobíhačů jdoucí si přímo pro ránu, nejvtipnější na tom je, že díky extrémně nízkému FPS není možné nepřátele trefit. Dost často střílíte na cíl, kterému ale vaše kulky nic nedělají. Hra je buď ignoruje, nebo je to tím, že je vše zpomalené a opožděné. Sice máte ve hře možnost prozkoumávat mapu dané lokace, plnit hlavní a vedlejší mise, za niž získáváte XP body či rozvíjet strom dovedností díky nasbíraným surovinám z padlých nepřátel a beden, to ale při hře samotné moc nefunguje. I když jsem se dopracoval k dvojnásobnému zdraví, rychlejší regeneraci, nebo větší odolnosti v boji, jakmile jsem dostal jednu, dvě rány, musel jsem se rychle ukrýt nebo jsem padl a musel čekat dlouhou dobu, než se hra opět načte. Čekací doba se pohybuje v rozmezí jedné až dvou minut a to je fakt velmi otravné.

Hlavní hrdinka má ve hře k dispozici robo-kouli zvanou 73-Q, která je vaším kamarádem do nepohody (přináší nějaké ty vtípky) a dopravní prostředek vznášedlo Zeus ale obojí má své použití na předem naskriptovaný moment příběhu. Co se týče arsenálu zbraní, ty máte ve hře k dispozici pouze dvě. Primární je samopal a sekundární pistole. Nic víc se vám do ruky nedostane, nepočítejte tedy s nějakou brokovnicí, odstřelovací puškou, raketometem či něčím podobným více zábavným. Zbraně je sice možné ve stromu dovedností vylepšovat ale nějaké extra zázraky čekat také nelze. Skutečně velmi špatná optimalizace vám prostě neumožní se v boji orientovat a jakkoliv dynamicky přebíhat z krytu do krytu a rychle se rozhlížet. Otočit kamerou kolem vaší postavy trvá cca 6 sekund, přitom na vás hra bliká snímkovací frekvencí jako byste se dívali do blikajícího větla nebo rychle míchaných karet, takže než se znovu chytnete v boji, je po vás. Nejlepší je se tedy neotáčet se, jen dívat vpřed a snažit se sestřelit vše co jde nebo letí k vám dříve, nežli bude pozdě. Věřte, že jakmile budete mít nepřátele za zády a nebudete v krytu, je pravděpodobně po vás. V boji je také velký nepřítel vyvýšená podlaha, hlavní postava se sice umí přikrčit, umí zasprintovat ale neumí vyskočit. Když budete mít zamířeno na nepřítele a přitom budete manévrovat poblíž různých beden a kontejnerů, počítejte s tím, že se velmi snadno zaseknete o vyvýšenou podlahu, schůdky a další pítomně rozmístěné věci, a je zase po vás. Postavu máte při přestřelkách na levé straně obrazovky a nezle jí přepínat, pokud tedy budete vybíhat z pozakrytu levou stranou, nepřítel do vás bude pálit dříve nežli vy do něj. Co se týče výčtu nepřátel, jsou jimi černí obrnění střelci a ozbrojení droni, to je vše.

V postupu příběhem na vás čekají nějaké dialogy s možností volby po vzoru hry Mass Effect, díky tomu je možné ovlivnit zakončení hry. Bohužel kamera se při rozhovorech tak nepříjemně houpe a opakovaně mění, že budete mít pocit jako když jste na rozbouřeném moři a vy se zrovna snažíte číst knihu či koukat do mobilu. Jednoduše se vám udělá zle. Osobně jsem musel hru na hodinu vypnout a následně tyto dialogové sekvence raději odmačkávat.

Herní doba se pohybuje kolem tří možná čtyř hodin, pokud tedy splníte některé nepovinné úkoly. Je jich skutečně jen pár, dva nebo tři. Ty ale nejsou některak zajímavé, v podstatě vám umožní zesumírovat trochu více surovin, které pak použijete ve stromu dovedností s osmdesáti položkami na něco, co ani v tak špatně optimalizované a nadesignované krátké hře nevyužijete. Abyste suroviny získali, bude potřeba odemykat uzamčené bedny. K tomu jsou určeny dvě opravdu nezábavné 2D minihry. Jedna je uhýbání blokem pršícím jiným blokům po dobu 30ti sekund. Druhá je pak spojovačka bodů jedním tahem, na jejíž splnění máte pouhých třicet vteřin. Jakmile časový limit vyprší, možnost otevřít bednu vám končí. Zde je nevýhoda, že nízký framerate blokuje šikmé pohyby páčkou, pokud je ale hlavolam složen z vertikálních a horizontálních propojení, většinou ho vyřešíte. Některé suroviny a náboje je možné získat z padlých nepřátel či neuzamčených beden. Svět který ale prozkoumáváte je jinak prázdný a díky ošklivé grafice absolutně nezajímavý.

Hlavní hrdinka se několikrát ocitne jak již bylo řečeno na vznášedlu Zeus, ve kterém přelétává prázdným světem z bodu A do bodu B, nebo prchá před střelami pronásledujícího drona. Vznášedlo vám umožňuje vypustit několik automaticky řízených střel na nepřítele, nejedná se ale o nic, co by mělo hru nějak více oživit. Bohužel ovládání vznášedla je limitováno na nemožnost rozhlížet se kolem sebe kamerou, z čehož plyne, že orientace v boji či v prostoru, kde je třeba manévrovat je hra otravná a nepřehledná. Když k tomu připočteme prázdný a nezajímavě nadesignovaný svět, nebo spíše jen širší koridor, působí to jako žalostná snaha hru něčím zpestřit.

Závěrem lze říci, že EverRech Project Eden je neuvěřitelně špatná hra. Za cenu 719 kč dostanete velmi špatně optimalizovanou, ošklivou v podstatě nehratelnou hru. Devět misí, které splníte cca každou do 30-ti minut ukazuje jak žalostná tato hra je. Hra nedosahuje žádných kvalit, není na ní nic pozitivního, co by se dalo vypíchnout.

Po několika hodinách utrpení, když jsem se pokoušel hru na Xboxu hrát jsem kontaktoval podporu hry, že je hra díky nízkému FPS nehratelná. Odpověděl mi hlavní vývojář Ede Tarsoly, vše je prý otestováno a dobře funkční, pokud je něco skutečně nehratelné, mám uvést konkrétně co. Odpověděl jsem, že celá hra. Musím říct, že za cenu 719 kč se cítím okraden. Hlavní upoutávka a obrázky jsou celkem pěkné. I když jsem na Xboxu už téměř na konci hry, zdeptaný utrpením z hraní jsem z důvodu slabosti pro tento žánr zoufalostí sáhl po PC verzi, kde díky silnému hardware bylo možné hru alespoň dohrát. Vizuál, který má PC verze by měl Xbox One v pohodě zvládnout, rozdíl v detailech je neskutečný. Plynulost je lepší ale obě verze mají velké problémy s optimalizací.

Verdikt: 1/10

Rajská planeta Eden je ve skutečnosti vizuální peklo. Tato hra nepatří do prodeje ale zpět na rýsovací prkno. Díky špatné technické optimalizaci se jedná téměř o nehratelný počin. Herní doba tři hodiny, nedotažené animace, ošklivá grafika, špatné ovládání či nekonečně působící nahrávací obrazovky jsou jen frustrací a zklamáním. Je neuvěřitelné, co všechno se může dostat do prodeje, přitom byla upoutávka při vydání hry tak pěkná. Herní konzole by měli zpřísnit kritéria, které musí hra splňovat, pokud se na nich má prodávat.

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    7

    Destroy All Humans!

    8

    Nioh 2 - DLC The Tengu's Disciple

    6

    Assetto Corsa Competizione

    9

    F1 2020

    8

    Ghost of Tsushima

    8

    Paper Mario: The Origami King