Shadow of The Tomb Raider - recenze season passu

Speedyredy , 28.04.2019 12:45

Třetí pokračování hry, kde se mladá Lara Croft stane tou vykradačku hrobů, jež se má stát, je již za námi a nyní je její finální dobrodružství obohaceno navíc i o season pass, který uvolňoval svůj obsah formou několika stahovatelných balíčků v období od listopadu pravidelně každý měsíc až do konce dubna. Pokud se vám tedy třetí pokračování líbilo ale koupi season passu stále zvažujete, rozhodně doporučuji přečíst si tuto recenzi.

Hra se v reklamní kampani před vydáním pyšnila tematicky zpracovaným kruhovitým mayským kalendářem, který prezentoval 7 vedlejších misí, 7 hrobek, 7 obleků, 7 zbraní a 7 skillů. I když začali být jednotlivé balíčky vydávány s měsíčním zpožděním, veškerý slibovaný obsah vývojáři nakonec dodali. Pro některé hráče, kteří si pořídili například Croft edici (tedy hru obohacenou o season pass), mohlo působit měsíční zpoždění trochu nepříjemně. Naopak, odměnou jim byla ta skutečnost, že vývojáři svojí usilovnou prací dokázali vše zvládnout do původně stanoveného plánovaného termínu, což mělo za následek, že uvolňovali jednotlivé balíčky v kratším časovém intervalu. V praxi to znamenalo, že hráč po dokončení rozšiřující mise nemusel čekat na pokračování celý měsíc ale často jen tři týdny. Ale pojďme k onomu obsahu.


Příběh a jeho zakomponování

Jednotlivá DLC jsou zakomponována do průběžného příběhu hlavní hry, proto je nelepší si je zahrát v době, kdy vás na jejich dostupnost hra sama upozorní. Když si je necháte na dobu až po dokončení hry, nebo jen na později, jejich příběhový efekt může působit zmatečně. A proto se nelze divit tomu, že řešená osoba o které budete mluvit, se už nemusí nacházet mezi živými nebo ne již ve vězení atp. Na druhou stranu, pokud DLC procházíte průběžně, tak jak se má a očekává, častokrát můžete mít trochu pocit, že vám narušují plynulý chod příběhu hry. Abych byl konkrétnější, hra vás upozorní na onen rozšiřující obsah (misi), v době kdy například akorát dorazíte do právě objevené dávné civilizace, nebo (další příklad) je v hlavním dějství někdo uvězněn a vy ho máte právě osvobodit. Zasazení rozšiřujícího obsahu tímto skutečně narušuje jinak celkem plynulý příběh hry a poukazuje na svojí dodatečnost. Na svojí dodatečnost poukazuje i nahrávací obrazovkou, se kterou se jinak v průběhu základní hry po prvním načtení tuším už nesetkáte.

Náplň rozšiřujících misí

Náplní vedlejších úkolů, které se vám zobrazují vždy nově označeným bodem na mapě je rozhovor s k tomu určenou postavou, který nastaví motiv na misi a pak vás čeká už výprava samotná. A zde lze vývojáře skutečně pochválit, že na rozdíl od základní hry, která trpěla nedostatkem přestřelek a stealth akce, je poměr boje a puzzle rozšiřujícího obsahu vyvážený. Jediné co jednotlivé balíčky postrádají je průzkum. Deníky, předměty, reliéfy a nástěnné malby jsou v těchto rozšiřujících misích skutečně ve velmi malém početném zastoupení. Výhodou je, že není mise ničím rušena, není potřeba někde zastavovat abyste si přečetli zdlouhavý popis či historii daného místa. Na druhou stranu je vše díky absenci tohoto až příliš lineární a vy nemáte ani potřebu se někde pozastavovat a prostředí prozkoumávat. Jednotlivé mise zaberou vždy zhruba něco kolem hodiny přičemž kromě prvního DLC si vždy dostatečně zastřílíte, zasteathujete i zapřemýšlíte. A že jsou hádanky celkem povedené.


Hrobky, krypty a zase hrobky

Tento Tomb Raider je skutečně ze všech třech nejvíce věrný svému původnímu předchůdci, na kterém pracovalo zejména studio Core Design na přelomu 21. století. Čeká tak na vás nejen sedm pěkných hlavolamů ale i sedm dech beroucích lokací, ve kterých například prolezete skalní soutěsku se smrtelnými bubny, zajezdíte si na voru kolem menších pyramid po říčce plné piraň a smrtelných nástrah, vypravíte se do Lařina sídla v jedné noční můře, budete čelit nástrahám ohně a větru, vystřelíte si z pirátského děla poblíž ztroskotané galeony, budete se vyhýbat výparům z jedovatých hub, zdolávat vesnici zaplavenou lávou a mnohým dalším. Skutečně, vizuální rozmanitost mayských hrobek v peruánském prostředí je naprosto parádní.

Je tady jedno ale...

Ne všechno se hraje, tak jak vypadá a zní. První výtku lze směřovat k obtížnosti puzzlů. Hlavolamy jsou až příliš lineární, a pokud máte ve hře už nějaký ten drive, tak celkem i dost snadné. To, že se Lara občas nechytne hrany či římsy po skoku přes propast, nebo se nezachytí hrany protože ona hrana není nadefinovaná, aby se chovala jako hrana, na to jsme si už u hry od jiného studia zvykli a víme, že je to problémem této hry. Zejména pokud vypnete nápovědu s bílým označením interaktivních stěn, okrajů a hran. Občas se ani Laře nezasekne do stěny dobře vyhozený cepín s lanem. A bohužel, zatím to žádný patch nějak neopravil. Obtížnost Deadly obsession je tím značně znehodnocena, protože po hodině hraní, když něco nezafunguje třeba těsně na konci oblasti, už jen pár metrů od táboráku, kde se hra ukládá, je smrt a potřeba opakovat celou misi dost frustrující. Nechci ale odbočovat od tématu. Pojďme zpět k tomu "ale". Hrobky a jejich hlavolam je prostě veden jednou jedinou cestou s tím, že nezle interagovat více předmětu v jeden moment tak, jako tomu bylo například ve skvělé hrobce Temple of The Sun (ta se slunečním paprskem a jeho usměrňováním se mnoha zrcadly), která byla součástí základní hry. Ono je fajn plnit lineární hlavolam dvakrát, třikrát, ale hned 16x (9x v základní hře a 7x v dlc). To už i přes nádhernou grafickou kulisu mayských ruin prostě dokáže trochu omrzet a zajídat se. Vzhledem k tomu, že má tato třetí hra i dost hlavolamů jako povinou součást příběhu, dostane se toto číslo s lineárními hádankami v pohodě nad dvacet. A počítejte s tím, že luk bude hrát dost často tu nejdůležitější roli. Lara prostě téměř vše ovládá pomocí vystřeleného lana po kterém leze, houpe se či za něj tahá aby s něčím manipulovala. Zní to trochu nudně? Ano je to bohužel tak. Mrzí mě, že si vývojáři nepohráli s více nápaditými úkoly jako bylo třeba ve starých dílech pohybování se před zrcadlovou stěnu, kde vyšlápnutí ze v zrcadle viděné cesty znamenalo smrt (Tomb Raider IV), nebo kdy jste pomocí zapálené louče přiložené ke stropu viděli mapu správné cesty po nebortících se kamenech skrze lávové peklo (Tomb Raider III) atp. Vše je zde prostě až příliš causální. Skoro by se dalo říci, že je vhodné vzít si namísto gamepadu popcorn a colu. Narážím tím na skutečnost, že hráčský um a dovednosti v prstech jako bylo nutné v dobách her od Core Design nejsou třeba.


Stále nepříliš funkční stealth

Zabíjení potichu vám bude hra v těchto sedmi DLC nabízet téměř vždy, když se před vámi objeví skupinka vojáků nebo bojovníků z kultu Kukulkan střežící danou oblast. Budete tak moci opět lézt po větvích stromů, maskovat se v bahně či schovávat v trsech trávy. Častokrát se ale stane, že tiché zabití žlutě označeného bojovníka (tedy že ho nikdo neslyší ani nevidí) rozpoutá poplach a následné bojové peklo. Ano, můžete rychle vytasit váš zbrojní arzenál a vše postřílet ale to prostě není taková zábava jako se někam schovat, počkat až prohledávání dané oblasti utichne a ve všem opět pokračovat. Problém ale je, že arény jsou často nadesignované tak, že vyvraždit vše potichu prostě nějak nejde a schovat se po brzkém poplachu není příliš možné. Jste tedy nuceni zastavit hru a vybrat nabídku začít od posledního záchytného bodu. V jednom z DLC jsem danou oblast opakoval snad 20x než se mi povedlo všechny pobít tak, jak jsem si představoval a jak to hra původně chtěla. Od tvůrců hry série Deus-Ex bych skutečně čekal lépe fungující stealth. Míním tím, lepe provedené rozmístění vojáků, lépe čitelné cesty v ukrytí atp. Však kdo si zahraje, pochopí.


Lara oděná do kůže a peří od hlavy až k patě

Obleky, a recolory, které vám bude hra při dokončení DLC misí zpřístupňovat nejsou ničím, co by stálo za to. Lara Croft si na sebe v horké amazonské džungli nevezme nic v čem by se nechtěla chránit před mrazem. Nejen, že jste oděni do tělo zakrývacích látek, peří a kožešin ale i nepraktičnost střihu či dalšího vybavení obleků je podivná. Lara šplhá po skalách v sandálech, plave pod vodou v objemných tunikách a kalhotách s dlouhými nohavicemi. No prostě hrůza. Kritika se na vývojáře valila ze všech stran ale i přes opakované negativní ohlasy fanoušků na sociálních sítích svojí vizi nezměnili. Za splnění všech sedmi DLC na vás čeká ještě jeden osmý bohužel opět domorodý oblek a jako bonus i jeden recolor s klasickými barvami.

Další skill, ale k čemu?

Rozšíření hry vám dodá sedm speciálních skillů tedy dovedností. Budete se tak moci pohybovat ve vysoké trávě aniž by jste přišli o vypnutí surival instinktu, nebo si budete moci označovat nepřátele zamířením na ně a další podobné věci. Všechny tyhle s prominutím blbosti jsou naprostou zbytečností, protože hra na to jednoduše není designovaná, nevybízí vás k tomu, arény na to nejsou dělané. Většina dovedností je ve hře tak zbytečná, že častokrát ani nevíte co vše Lara může dělat. Hra je až příliš lineární, všech těch surovin, všemožných bylinek a součástek je kolem vás skutečně přebytek, doslova o ně zakopáváte, takže nechápu proč byste měli mít schopnost rentgenového vidění je nějak zvýrazňovat.


Závěrem

I když byl text dosti kritický (však se jedná o recenzi, nikoliv preview), musím konstatovat, že jsem si jednotlivé rozšiřující kapitoly celkem užil. Řekl bych, že cena je na poměry dnešních DLC v pořádku. Obsah je skutečně dostačující. Obtížnost odpovídá dnešní době causal AAA her. Největší výtku mám, že když se jedná v této hře o Lařin přerod a Lařino završení trilogie, že se nám nedostalo plně prozkoumatelného Lařina sídla. Také že se nám nedostal nějaký klasický oblek přepracovaný na současný Lařin model (prozatím, ve hře se objevil ještě osmý slot pro další DLC, o něm ale prozatím žádné oficiální informace nejsou). Příběh DLC dalo by se říct, je zajímavým rozšířením postav nejen základní hry, kterým jste mohli pomoci splnit jejich misi. Hrobky, jenž jsou hlavním tahákem obsahu se snaží být nápadité, originální a to i přesto, že v nich dost často používáte luk a vystřelené lano. Hrobky mají příjemný hudební doprovod a některé se dají hrát navíc i ve dvou. Také je možné opakovat je dodatečně buďto na čas, nebo na dosažení nejvyššího skóre do online tabulek, nebo jen tak pro zábavu v režimu průzkumu. Lara Croft se stala vykradačkou hrobů a rozhodně ukázala, že v hrobkách se orientovat umí a necouvne před ničím. Je už tedy jen na vás, jestli budete mít chuť a trpělivost jí doprovodit až na samotný konec a odpustit jí pár přihlouplých poznámek, pár neúspěšných skoků přes propast či několik nežádoucích vyzrazení se při stealthu. Díky season passu na vás čeká dalších sedm hodin slušné zábavy. 


Klady a zápory

+          Nádherné scenérie

+          Parádní zvukový doprovod

+          Vyvážené množství soubojů a puzzle

+          Zábavný režim Challenge Tombs

-           Hádanky jsou příliš snadné a lineární

-           Lara získává skutečně nehezké a nepraktické kostýmy

-           Nepříliš funkční design stealth bojů

-           Sedmé DLC je dostupné jen pro majitele season passu

 

Verdikt: 6/10

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    6

    Assetto Corsa Competizione

    9

    Desperados III

    9

    Creaks

    8

    Ghost of Tsushima

    9

    F1 2020

    8

    Nioh 2 - DLC The Tengu's Disciple