Prey - Vysvětlení příběhu

N0isy , 17.05.2017 19:07

Před necelými dvěma týdny vyšel hororový sci-fi sandbox od borců z Arkane Studios s názvem Prey. Pro ty, které hra nezaujala nebo jim nejsou některé věci jasné jsem se rozhodl opět sepsat shrnutí příběhu. Tentokrát ne tak detailní. Snad mé vysvětlení pomůže tyto mezery vyplnit a ostatní třeba přesvědčit, že rozhodně má smysl hru pořídit.

*Předem se omlouvám za chyby, které se mohou v článku vyskytnout.*


Talos I a Morgan Yu

Prey dá hráči do rukou kontrolu nad hlavní postavou jménem Morgan Yu (lze si vybrat mezi mužem či ženou), vědcem, který pracuje pro prestižní vědeckou organizaci jménem TranStar. Nejedná se o jen tak obyčejnou instituci, protože se nachází na vesmírné stanici jménem Talos I. Zároveň je hra zasazena do alternativního světa, kde americký prezident John F. Kennedy přežije pokus o atentát a zdvojnásobí investice pro vesmírný výzkum. O stanici se dá mluvit jako o uměleckém díle a můžeme v ní najít různé kabiny, apartmány, plně vybavená rekreační zařízení s bazénem, fitkem či i plnohodnotnou zahradou se stromy nebo výzkumnými laboratořemi. Rodině Yu se podařilo nemálo významných vědeckých objevů a kroků, takže není divu, že jsou hlavními lídry výzkumu na Talos I.

Experimenty, které provádí, se věnují tzv. Neuromódům. Jedná se o implantáty, které jsou vstříknuty pomocí jehly do oka a umožňují vybraným jedincům se okamžitě naučit nové věci. Nové jazyky, odborné znalosti, předměty a další. Testy, které po vstříknutí následují jsou ale poněkud zvláštní. Jak jste si mohli všimnout už v trailerech či v prvních minutách hry, Morgan každé ráno podstupuje 4 jednoduché testy. Ty provádí, aby se zjistily problémy, které mohou po vstříknutí nastat, jestli se mysl dokáže dostatečně rychle přizpůsobit a informace z Neuromódů zpracovat. Zkoušení nových implantátů má ale háček, který se Morgan rozhodl ignorovat a testy podstoupit. Za účelem testování nových Neuromódů se musí těch starších zbavit a postup, který k tomu slouží zároveň vymaže krátkodobou paměť a dokonce i některé vzpomínky. Díky tomuto procesu se vytvoří smyčka, díky níž vypadá pro postiženého každý den jako ten samý den.

Protože by hra takto neměla moc velký smysl a příběh, tak je Morgan během jednoho nedávného testu svědky útoku záhadného mimozemského organismu na jednoho z vědců pozorující výsledky testů. Zde Morgan a hráč poprvé uvidí jednoho z mimozemšťanů s názvem Typhon.

Typhon

Typhon jsou hlavními antagonisty a nepřáteli v Prey. Jedná se o mimozemskou rasu s černým inkoustovým vzhledem schopný mnoha mimořádných výkonů a vlastností. Pokud se jedná o tajné přesouvání a schovávání (prostě stealth), tak jsou mistři v tomto oboru. Ti nejmenší z Typhon, tzv. Mimici, se mohou stát a proměnit v jakýkoliv předmět, který spatří. Jak už bylo řečeno výše, vaše první setkání s Typhon je právě s Mimicem proměněný za kávový hrnek. Nicméně v Talos I nenarazíte na pouhé Mimiky.

Další podoby, které Typhon má, jsou například tzv. Phantomové, chodící lidské stíny, které na vás z dálky sesílají mocné útoky. Mohou vás zapálit či paralyzovat pomocí elektřiny. Další mohou převzít kontrolu nad kulometnými věžemi a seslat na vás jejich palbu. Nebo existuje i mocný Telepath, který dokáže převzít kontrolu nad lidským myšlením.

Ale určitě se ptáte, odkud se tito mimozemšťané vzaly? Přesně na to se můžete ve hře podívat v jednom videu. Stalo se to při jedné opravě s astronautem. Ve videu můžeme vidět levitující kus panelu než se promění v jednoho z Mimiků a bez jakékoliv provokace na bezbranného astronauta zaútočí. Další video ukazuje, jak se rozmnožují a pomocí síly a násilí vytváří nové formy a podoby. Jedná se o nebezpečné bytosti, které získali svobodu na Talos I, umožňující jim zabít vše živé a je jen na Morganovi, jestli se mu povede jim v tom zabránit (či pomoci).

Morganova mise

Morgan, jakožto génius jakým je, si naštěstí nachystal nahrávky s poznámkami, když by se něco pokazilo. Jedná se o jakási zadní vrátka poněvadž podrobit se výpadkům a mazání paměti bez zálohy by nebylo úplně ideální. Bohužel, obsah nahrávek přišel s úkoly, které nejsou úplně příjemné na poslech.

Ukázalo se, že Typhon nejen vniknul, ale byl i dobrovolně do lodi přesunut dalšími vědci a zachován v ochranném opatření. Teď ale, když se dostali ven, jediná možnost, jak se jich zbavit a ujistit se, že se nedostanou na Zemi, je zničit celou stanici Talos I spolu se vším a všemi. Morgan je o tomto informován od operátora jménem January (jedná se o levitující roboty), což je vlastně taková mechanická kopie Morgana. Byl od něj naprogramován s několika úkoly, které musí být plněny postupně, aby bylo zajištěno bezpečí lidstva.

Alex, Morganův bratr, který se podílel na testech, je očividně proti. Práce rodiny Yu s její reputací závisí na Talos I. Jednalo by se o smazání několika letého výzkumu a pokroku, takže se Morgana pokouší zastavit za každou cenu. Jediné co uznává je, že Morgan musí zemřít, pokud se rozhodne vše smazat a stanici zničit.

Typhon a Neuromódy

Typhon byli na stanici kvůli výzkumu, což dává smysl. Zvědavost je hlavním tahounem za velkými objevy a po svědectví, čeho všeho jsou schopni, lidé chtěli tyto bytosti prostudovat a zjistit, jak se chovají, co jim vadí/nevadí a poznat je skrz naskrz. Avšak Morgan měl mnohem větší plány. Jak jsem již zmínil, Neuromódy dokáží učit věci okamžitě. Také mohou pozměnit lidskou buněčnou strukturu, zajistit nadlidskou sílu, výdrž a další. Dokonce i za hranice lidských schopností se stalo možností integrovat Typhonské schopnosti do lidského těla. Měnit se ve věci jako Mimici, ovládat mysl, používat telekinezi nebo i vytvářet a ovládat další Typhon.

Aby bylo možno tohoto docílit a možná i mnohem víc, bylo potřeba nechat Typhon na stanici naživu. Také to znamenalo, že při testování bylo potřeba vstříknout kousek mimozemské DNA a můžeme si jen představit, co by to znamenalo, kdyby se někdo takový dostal na Zemi. Mohla by se cizí DNA rozšířit a převzít kontrolu? Pokud by se tak stalo, mohla by vypuknout i mimozemská invaze. Toto jsou důvody, proč se Morgan chce všeho zbavit a stanici s výzkumem zničit.

Morgan má tedy na výběr a musí se rozhodnout, zničit stanici a zajistit tak bezpečí lidstva jako by se nic nestalo nebo se pokusit pouze zneškodnit Typhon a ve výzkumu s nebezpečnými látkami a DNA pokračovat?

Zničit nebo nezničit?

Ať už se hráč rozhodne jakkoliv, obě rozhodnutí má své následky. Podíváme se tedy na ně jednotlivě:

Zničit

Aby byl Morgan schopen stanici zničit, jsou k tomu potřeba dva hlavní klíče. Morgan již jeden měl, ale Alex ho pro jistotu během testování zničil. Naštěstí si Morgan nechal vytvořit plán na vytvoření dalšího a nezbývá tedy nic jiného než získat ten Alexův. Nicméně, Morgan a Alex nejsou jediní přeživší. Na stanici se nachází několik dalších vědců a pracovníků, kterým se povedlo přežit a je na hráči, jak se s nimi vypořádá.

Každý z nich má nějaký svůj problém, ať už se jedná o uvěznění v některé části stanice či nemožnost získat léky pro svoji vážnou nemoc. Aby hráč mohl přeživší zachránit musí splnit jejich vedlejší úkoly a přemístit je do bezpečí, např. Morganova kancelář. Ať už hráč zvolí všechny zachránit či nechat napospas osudu nebo dokonce i zabít, je konfrontován Alexem. Ačkoliv je proti zničení Talos I, je ochoten Morganovi pomoci a i zjistit, co se vlastně stalo/děje. Během studování Typhonu, bylo zjištěno, že se mimozemšťané pokouší o vytvoření neurální sítě tzv. Coral a vyslat velice silný signál do vesmíru. Tento signál má za úkol zavolat obrovskou Typhon entitu jménem Apex, která stanici obklopí a postupně pohltí. To se Typhonu povedlo a během rozhovoru s Alexem se Apex před stanicí vynoří a její mocná chapadla stanici začnou požírat. I přesto se Alex pokouší Morgana přesvědčit, aby stanici zachoval a tak je třeba ho pro získání klíče zabít/omráčit. Po získání klíče je čas na spuštění sebezničení.

Morgan se vydá k reaktoru, kde otočí oběma klíči a sekvenci spustí. Naskytne se ale další možnost a to je zachránit sebe a i ostatní přeživší (pokud někdo přežil) díky únikovému modulu Alexe. Jediného Alexe nelze zachránit, protože se rozhodne odejít spolu se stanicí.

Nezničit

Pokud se Morgan rozhodne kývnout na Alexův plán, zjistí, že Alex vytvořil zařízení, které má za úkol zničit cokoliv s Typhon, jménem Prototype Nullwave Transmitter.

Zařízení po spuštění vyšle frekvenci, která zabije vše Typhonské na stanici a lze tak zachovat veškerý výzkum a znalosti, které byly zjištěny. Ale nesmíme zapomenout na January, operátora, kterého jsem již zmínil. Ten Morganovi v tomto bude chtít zabránit, jelikož je tak naprogramovaný. Morgan bude muset svého pomocníka, který mu tolik pomohl a celou dobu ho vedl, nešťastně zneškodnit. Po vytvoření zařízení a spuštění je Typhon zneškodněn a posádka zachráněna.

Ještě ale není konec.

Země je zničena

Po dosažení jednoho z výše uvedených "konců" se dozvíme, že všechno, co hráč vytrpěl a zažil bylo k ničemu. Typhon se už na Zemi dostali a zničili vše, co se jim dostalo pod ruku.

Alex hráči ukáže Zemi, jak je proseta a pohlcena neurální sítí Coral. Poví vám, jak byli skoro všichni lidé ztraceni a je jen pár přeživších. Výzkum, který Morgan prováděl, implementování Typhonských schopností do lidí, byl krok správným směrem, ale bohužel nedostatečný. Aby se dalo proti mimozemským silám bojovat je potřeba mnohem více.

Co se tedy celou dobu v Prey dělo? Během hry může Morgan několkrát Zemi vidět, jak je v pořádku. Je to jednoduché. Nebyli jste Morgan.

Simulace

Hráč nikdy za Morgana nehrál. Ve skutečnosti hráč nikdy nebyl člověk. Po závěrečných titulcích a probuzení vidíte před sebou Alexe a další čtyři operátory. Po shlédnutí dolů na své ruce vidíte akorát slizká a černá chapadla. Celou dobu byl hráč Typhon. Celá hra byla vlastně jen simulací, aby zodpověděla jednu z Alexových otázek. Můžou lidé s Typhon vyjednávat a zachránit tak lidstvo?

Simulace byla vytvořena ze vzpomínek Morgena Yu a Alex sledoval, jaká rozhodnutí byla provedena. Do toho je zahrnuto, jaké síly si hráč vzal (lidské nebo Typhonské), jestli pomohl nebo nepomohl přeživším, a jak se nakonec rozhodl s krizí vypořádat (zničit nebo nezničit). Po analýze a zjištění, že Typhon mohou být k lidem empatičtí a pomoci jim, je Alex přesvědčen, že by mohl tohoto Typhona (hráče) využít k vytvoření mostu mezi lidmi a Typhon.

Hráči nakonec zbývá jediné poslední rozhodnutí. Ujistit Alexe a jeho přesvědčení, potřást mu rukou a tak vytvořit pouto mezi lidstvem a Typhonem nebo pokračovat v tom, v čem jsou Typhon mistři a Alexe zabít se zbytkem operátorů, zajistit tak vyhynutí lidstva.

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Patapon 2 Remastered

    8

    Journey to the Savage Planet

    6

    Classic Snake Adventures

    10

    Dreams

    7

    Zombie Army 4: Dead War