Srdcovka VS Lean production

Marcel CZE , 22.02.2015 11:58
Dnes to bude jenom taková menší úvaha, která mě napadla, když občas přečtu nějakou novinku, zahraji si hry od různých vydavatelů a vidím myšlenky a názory jejich autorů. Prostě a jednoduše, když to celé shrnu, už i herní průmysl se dá jednoduše rozdělit do dvou odvětví, které jsem po svém nazval srdcovky a lean production, což není můj výraz, ale všeobecný pojem, který můžete znát hlavně z průmyslového odvětví. O co tedy jde? Lean production neboli štíhlá výroba, je zjednodušeně výraz pro výrobu/vývoj něčeho, kde se na to jde hlavně "chytře" vzhledem k úsporám nákladům, času, prostředkům atd. a jelikož se pohybuji v tomto odvětví, vzhledem k mé práci, dnes a denně, všiml jsem si, že tento výraz už dávno není cizí ani hrám a jejich vydavatelům, ba naopak, je to klíčový prvek v dnešní době, kdy vývoj her převyšuje astronomické sumy hlavní výhry ve sportce. Asi nejlépe toto popíši na příkladu her od Ubisoftu, protože jestli mě lean production někde vyloženě praštil do očí, tak to byly právě hry od Ubisoftu, které jsem možná až moc "lean". Neberte to zle, baví mě, sice je kolikrát nedohraji do konce, protože mě stereotyp odradí od další vysedávání u těchto her, ale řekněme že snaha byla. Co je tedy na hrách od Ubisoftu tak "lean"? Zaměřme se třeba na tři odlišné hry pro PS4 - AC4, FC4 a Mordor. Už vám to docvaklo? Ne, okej vysvětlím více. AC4 x Mordor - stejný systém pohybu hl. hrdiny - lean production, neboli nebudeme dělat nové pohyby a systém free runningu ale mírně oškubeme ten stávající co už máme z AC a máme pohyb pro nový trhák - úspora času i peněz, to samé se dá napsat o mírně upraveném systému boje a vlastně celém konceptu hry. FC4 x Mordor - vypouštění zvířat z klecí a jejich užití proti nepřátelům - opět stejný koncept a vlastně i celý script, který už jsme někde viděli. Takovýchto příkladů bych našel na hrách Ubisoftu mnohem více, v zásadě open world hry od ubi vypadají stejně, jsou založeny na stejných konceptech a hrají se stejně. Hráč má k dispozici velkou generickou mapu, plnou stereotypních postranních činností, kde musí odkrývat tuto mapu obsazováních vyvýšených věží/bodů. Je to špatně? Odpovězte si sami. Mě osobně jakožto odrostlejšího hráče to už nudí, protože čekám od her více, než jejich recyklaci a rovněž si díky méně času vybírám do jakých her ho při hraní budu investovat, ale myslím si že hodně lidí to naopak vítá, protože z mé zkušenosti lidem nevadí stereotyp, naopak mnohem hůře nesou něco nového, jiného, jiný koncept, který ještě neznají, to co jsem zde označil za srdcovou záležitost. Co je tedy z mého pohledu srdcová záležitost? To je herní počin, kdy se autoři rozhodnou opustit zónu komfortu a rozhodnou se přijít s něčím novým, i když by třeba mohli pokračovat dalších dílem své úspěšně rozjeté série, se kterou by zaručeně opět sklidili úspěch a i když to u hráčů popř. novinářů nemusí být příjmuto zrovna s otevřenou náručí. Aktuální příklad za všechny - The Order 1886, z těch starších to byl z mého pohledu třeba TLOU nebo Driveclub. Nebudu tu teď lamentovat nad samotnou kvalitou hry, ne o to až tak nejde, jde tu hlavně o snahu autorů vybudovat něco nového od samého základu, jde tu o to nechat ve hře kousek sebe, protože toto není hra s primárním cílem oslovit široké publikum a trhnout pěknou částku na další výnosné pokračování - tedy přesně taková hra, jakou můžete znát od výše zmíněného Ubi. Nová značka s sebou vždy nese velké riziko neúspěchu, proto je potřeba si jich v dnešní době vážit a ne zbytečně kritizovat a házet špínu, což zrovna v případě Order je až přehnané a hra si to podle mě vůbec nezaslouží i kdyby byla opravdu na těch 6/10. Kde je objektivní kritika tzv. profesionálních redaktorů, kteří akorát ujíždí a parazitují sami na vlně hejtu viz hrej.cz. Ono se není čemu divit, je potřeba si na Order něco špatného najít, protože grafika je dokonalá a vytřela zrak i PC master race, i proto podle mě ta velká vlna hejtu, ale to opět odbočuji...Vzhledem k tomu co za sebou mají autoři a co si vzali s Orderem na PS4 za velké sousto, se s ním podle mého poprali jednoduše excelentně, tak jak se na novou značku sluší a patří. Dá se to samé říct o takových Watchdogs od Ubi i přes velké zkušenosti Ubi s openworld hrami? Řekl bych že ne ale i tak se hra netěšila takovému hejtu jako Order a proč? No protože opět jede v zaběhnutých kolejích herních principů Ubi, je to něco nového ale zároveň dobře známého, takže to mnoha lidem přišlo prostě více familiární a po vzoru oblíbeného stereotypu to bylo až moc dobře příjmuto. Hlavní myšlenkou je, že by si hráči a redaktoři měli sami uvědomit co vlastně od her chtějí, jestli chtějí generická pokračování zaběhnutých her každej rok, nebo stojí i o nové značky, které třeba na poprvé nemusí být to pravé ořechové, ale s pomocí komunity a OBJEKTIVNÍ KRITIKY, nikolik nobrain hejtu, se jednou stanou tím klenotem, který z něj autoři chtěli mít. Pokud jste došli až sem, díky za přečtení a sami napište váš názor na tuto problematiku. Osobně si raději zahraji 7hodinový "tunel", který nabídne originální prostředí, postavy, grafiku a od základu postavený herní engine, než xkrát viděný koncept, který přešel s dalším dílem jen opravdu lehkou změnou - aby se neřeklo. PS. možná někomu přijde že nemám rád hry od Ubi a zbytečně se do nich pouštím, není to tak, jen mi zrovna Ubi se svojí politikou do tohoto článku sedl jako ten hrnec na prdel. PS2. sorry za překlepy a chyby, je to jen na rychlo spíchnutá úvaha, prostě to muselo jít ven. :)
 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Nioh 2 - DLC The Tengu's Disciple

    8

    Mortal Shell

    9

    Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2

    7

    Project CARS 3

    7

    Marvel’s Avengers

    8

    Paper Mario: The Origami King