Machinarium - aneb když hry začínají být něco víc

Lamps , 20.04.2010 15:43
Středa byla - toť krásný jarní den, když tu se objevila zpráva: Machinarium levně není snem! ..A přišla radost jako kráva. Pasák vyčerpal obsah svýho básnickýho střeva, a tak se vrhne na obyčejnou prózu.. jednoho krásného dne.. Pasák navštívil místní trafiku. Nekouří, nečte. Proč tam šel? Protože Machinarium! Toto mistrné dílko vyšlo ve stylu levných DVD za pouhých 99Kč, a tak Pasák neotálel a málem zapomněl za hru zaplatit.. To by stačilo, teď asi ke hře. Co to vlastně Machinarium je? Machinarium (zkus číst jako mašinárium nebo mešinérium, popřípadě si uprav výslovnost dle nálady) je dílem českého nezávislého studia Amanita Design, které má na svědomí kvalitní hry v podobě dvou dílů Samorostu. Konkrétně se jedná o point and click adventuru, jenže neobyčejnou. Co ji ozvláštňuje je například to, že ve hře neuslyšíte ani neuvidíte jediné slůvko - nepočítáme-li položky uložit, nahrát atd. Z toho vyplývá, že všechny hádanky a hlavolamy budeme muset řešit jen za pomoci obrázkových bublin a zbylé funkční části mozku. O tom ale až dál. Co Machinarium dělá Machinariem je rozhodně perfektní, úchvatná, skvostná, dechberoucí, fenomenální, fantastická a geniální (omlouvám se všem superlativům, která jsem byl líný psát) vizuální stránka. Strhne každého milovníka ručně malované grafiky. Všechny animace byly zhotoveny stop-motion postupem a vypadají vskutku nádherně. Nikomu nebude vadit, že pohyby robotků jsou občas pomalejší, nikomu nebude vadit, že stojí 15 minut na místě a nemůže se hnout. Každý se bude kochat vším kolem sebe - geniální hra a parádní art-styl dohromady vytváří neskutečnou věc, která prostě pohltí. A jak se vlastně Machinarim zhruba hraje? Ovládání je vlastně extrémně jednoduché - teoreticky lze hru hrát jen s pomocí levého tlačítka myši (pokud myšku nemáte, nemůžete hrát, takže honem do zverimexu), některé minihry lze hrát na klávesnici a sice mezerníkem a směrovými šipkami. Robotek Josef (všechnu čest Josefu Čapkovi, tvůrci slova robot) je velmi pružný - z jeho původní výšky se dokáže slušně natáhnout a naopak zcvrknout, což hraní ještě více zpestřuje. Josef může pracovat pouze s předměty ve své blízkosti - to celkem vylučuje šílené klikání kolem sebe v pocitu, že jsem prostě über cool killa a dohraju to nejrychlejc. Hra samozřejmě nabízí jednoduchý inventář, položky uložit/nahrát, nastavení hlasitosti atd.. Kdo by ve hře tápal, jakože tápe většina, může využit nápovědu - buď jednoduchou v podobě obrázku, na kterém bude to, co se od vás čeká nebo kompletní návod pro danou oblast, který se zpřístupní po dohrání lehce zdlouhavé retro-minihry. Celkově je hra poskládána ze skvěle promyšlených hlavolamů, puzzlů a hádanek, z nichž některé opravdu člověka potrápí.. ale jejich vyřešení přináší nádherný pocit úspěchu. Další věc, která Machinarium dělá ještě úžasnějším, je perfektní hudba, která pochází také z českých luhů a hájů. Na svědomí ji má Tomáš Dvořák, samozvaný Floex a to co předvedl na soundtracku k Machinariu opravdu ukazuje, že Češi umí. Hudba dokonale podbarvuje excelentní grafický kabátek. Málokdy mě soundtrack baví tak, že si ho dokážu CELÝ pouštět několikrát dokola, ale tady se to povedlo. Tleskám ve stoje. Amanita Design mě prostě dostali do kolen.. no, možná až do kotníků. Tohle je prostě hra, kterých bych chtěl hrát 100x víc. Za mě prostě 100%, nemůžu dát míň. Kdo nehrál, možná nepochopí, ale Machinarium je důkazem, že i za velmi malý peníz může člověk dostat několik hodin parádního hraní + muziky k tomu. Na závěr snad několik málo ukázeček pro navození té správné atmosféry.. http://www.youtube.com/watch?v=WliaZtLMW8I PS: Kdo pořád nevěří, může si zkusit krátké demo - http://machinarium.net/demo/
 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    10

    Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

    8

    Trials of Mana

    9

    Desperados III

    7

    Mafia II: Definitive Edition

    8

    Marvel’s Iron Man VR

    8

    BioShock: The Collection (Nintendo Switch)