Sniper Ghost Warrior Contracts

RECENZE 14

PS4 XONE

Konzolista
 
 
Sniper Ghost Warrior Contracts ( Sniper Ghost Warrior Contracts )
7 10 1

Sniper Ghost Warrior Contracts

Martin Šmíd, 23.11.2019 16:10

Vývojáři z polského studia CI Games se proslavili akční sérií Sniper: Ghost Warrior, což je celkem s podivem, když uvážíme, že nemá zase tak extra velkou kvalitu. Miliony prodaných kopií u prvních dvou dílů ovšem mluví jasnou řečí a ukazují, že hráči nemají rádi jen rychlé akce jako Call of Duty, ale rádi se i plíží s odstřelovací puškou v ruce. Třetí díl přinesl velký otevřený svět, ale ten už se u hráčů s velkým nadšením nesetkal, stejně jako velké množství chyb. Není tak divu, že komerčně naprosto propadl a vývojářům se ani nezaplatil, kvůli čemuž se dostali i do finančních problémů. Nehodili ale svoji sérii do koše, místo toho přichystali kompletní restart, který sice nemá otevřený svět, multiplayer nebo battle royale, ale vrátil se ke kořenům a více se zaměřuje na stealth hraní a samotný pocit vlka samotáře za nepřátelskými hranicemi. A jak se dočtete v mé recenzi, toto komornější podání vyústilo v doposud nejlepší díl série, jemuž k naprosté spokojenosti chybí celkem málo.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Ve hře Sniper Ghost Warrior Contracts se ocitáte v kůži nájemného zabijáka, jemuž se přezdívá Seeker, který je vyslán na fiktivní Sibiř. Ta se sice dokázala odpoutat po válce od Ruska a získala svobodu, ale že by na ní byl nyní klid a mír, to se říci nedá. Politicky je nestabilní a důsledkem toho si na oblast dělají zálusk různé organizace. Jakmile vám bude nastíněno lehce příběhové pozadí, následně se už nerozvíjí, a vlastně ani není moc zajímavé, abyste chtěli vědět více. Vše je jen jako taková ta omáčka kolem, abyste měli odůvodněné zabíjení. A je to určitě škoda, že vývojáři nepřišli s propracovanější zápletkou, případně lépe napsaným světem. Potenciál tady byl daleko větší.

Od první minuty je na hře Sniper Ghost Warrior Contracts vidět, že se pro ni nechali vývojáři z CI Games inspirovat oblíbenou sérií Hitman od dánského studia IO Interactive, přesněji jejími posledními dvěma díly, které přišly s epizodickým formátem a zajímavým konceptem. Postupně jste totiž vysláni do pěti otevřenějších lokací, kde musíte splnit několik hlavních úkolů. Ty většinou spočívají v likvidaci důležité osoby či osob, ale také dojde na sběr důkazů, pokládání bomb a tedy sabotáž, prostý průzkum, osvobozování rukojmích či hackování počítačů. Úkolů je dostatečné množství druhů, takže jsem neměl pocit, že by hra byla stereotypní, vlastně byla zábava je hrát, zvláště když vývojáři dávají volnost v tom, jak je plnit.

Lokace jsou vaším hřištěm, a je jen na vás, jakou si naplánujete cestu, případně jestli použijete mnou preferovaný tichý průchod či likvidace na delší vzdálenost skrze hledí pušky s tlumičem, nebo se pokusíte vše vyřešit takzvaně na Ramba. I když je tedy nutné dodat, že hlavní hrdina toho moc nevydrží, ať už zvolíte jakoukoliv obtížnost, ale možnost tu je. Hra vám v tomto dává velkou svobodu, ačkoliv třeba nenabízí desítky cestiček s nejrůznějšími důsledky, případně desítky obleků, jako je tomu u série Hitman. Důležitou součástí hratelnosti je tedy plánování, jak daný úkol splnit, ale nejen ten. Když totiž úkol zdárně splníte, ještě musíte pro jeho kompletní dokončení odeslat na určitých místech mapy hlášení. Naplánovat najednou musíte nejen to, jak dosáhnout cíle, ale i jak se zdravou kůží uniknout z třeba přísně střežené základny plné nepřátel. A plánování je o to důležitější, když se nemůžete spolehnout na checkpointy. Někdy se hra ukládá za každým rohem, ale jindy se neuloží poměrně dlouho, takže musíte po smrti opakovat delší úsek plný nepřátel znovu.

Jednotlivé lokace jsou dobře navržené a hlavně dostatečně rozmanité, takže zatímco v jedné budete bojovat se silným mrazem a větrem, kde navíc není dobrý nápad skákat do ledové vody, v další se podíváte i do sněhem nepolíbeného lesa, různých základen a dalších míst. Sibiř má v tomto rozhodně co nabídnout a nemusíte se bát, že byste se pohybovali jen po jednom a tom samém prostředí. Pohyb po prostředí je po většinu času bezproblémový, jen občas bude vadit, že třeba na nějakou vysokou bednu můžete vylézt jen z jedné strany, případně nejde skočit do každého okna. To je určitě špatné rozhodnutí po stránce designu, a bude vadit hlavně ve chvíli, kdy zvolíte akčnější přístup.

Ačkoliv máte ve hře přístupné velké množství zbraní, od pistolí, po samopaly, kulomety nebo brokovnice, tím největším kamarádem se pro vás stane odstřelovací puška. Tou je radost likvidovat protivníky na větší vzdálenost, pěkně potichu, což je kolikrát doprovázeno i záběrem letící kulky, která následně protivníka efektně usmrtí. Vývojáři přidávají do samotné střelby i trochu toho realismu, takže nestačí jen zaměřit a stisknout spoušť, jako je tomu u většiny dnešních stříleček. Musíte totiž počítat s řadou proměnných, jako je vzdálenost cíle, protože kulka postupně padá, stejně tak se sílou větru. Naštěstí vás o tomto informuje vaše speciální maska a poskytuje tak důležitou podporu, takže se můžete podmínkám přizpůsobit, ale je jasné, že střelba vyžaduje hodně cviku a učení se. Přesnost pak můžete zlepšit i nákupem lepších optik, k čemuž se hned dostanu.

Svoji puškou pak můžete likvidovat nejen hlavní cíle, ale také řadu dalších nepřátel. A tím se dostávám k umělé inteligenci, která je hodně rozporuplná. Pokud se rozhodnete hru hrát, tak na první dvě ze tří nabízených obtížností rovnou zapomeňte. Nepřátelé tam jsou za naprosté hlupáky, kryjí se na menší překážky, abyste je mohli snadno popravit, ale navíc ani nereagují na hluk a zabití svého kolegy. Několikrát se mi tak stalo, že jsem klasickou zbraní bez tlumiče zabil procházejícího vojáka a jeho kolega za rohem si klidně dál kouřil, jako kdyby se nic nestalo a všude byl klid. To třetí obtížnost je na tom lépe, ale na ní je zase umělá inteligence dost nekonzistentní. Někdy i tady umělá inteligence nezareaguje tak rychle a přesně, jindy se mi zase zdálo, že jsem byl nepřítelem viděn až na hodně velkou vzdálenost a občas i dříve, než jsem vykoukl. Pak moc nevíte, co si můžete a co nemůžete dovolit. Tady by si zasloužila hra Sniper Ghost Warrior Contracts více vyladit, protože umělá inteligence je jednou z jejích hodně viditelných slabin.  

Jak plníte jednotlivé mise, vyděláváte si peníze, které slouží k vylepšování hlavního hrdiny. Vývojáři přidali v prvé řadě lehké a s citem zakomponované RPG elementy, které do hry pěkně pasují a obohacují ji správným způsobem. Strom dovedností je rozdělen do čtyř tříd, přičemž za peníze si upgradujete nejen svoji masku, která vám říká o prostředí hromadu důležitých informací, ale také brnění či různé gadgety. Mezi ty třeba patří důležitý průzkumný dron, případně střílecí věžička, kterou můžete ovládat na docela velkou dálku. Ačkoliv se to na začátku nezdá, vylepšování se skrze strom dovedností je důležitou části hry, zvláště pokud se rozhodnete hrát na vyšší obtížnost. Peníze ale neslouží jen pro upgrade vybavení, ale zároveň si za ně můžete koupit lepší pušku, příslušenství pro ni či další zbraně.

Pokud nebudu počítat úvodní tutoriálovou misi, která vás toho zase tak moc nenaučí, ale je prvním seznámením se s hrou, tak tu máte pět misí. Sice by se mohlo zdát, že je to sakra málo, ale opak je pravdou. Každá vám zabere zhruba dvě hodiny, takže se pak celkově můžete dostat na nějakých 10 nebo i 12 hodin. To už pak nezní špatně, zvláště vzhledem k ceně. Sniper Ghost Warrior Contracts se totiž neprodává za plnou cenu. Velkou devízou jednotlivých misí navíc je skutečnost, že mají solidní znovuhratelnost, takže jsem měl i chuť je rozehrát znovu, snažit se nalézat nové způsoby, jak plnit jednotlivé cíle. Zároveň mapy mají ale i výzvy či bounti, což jsou další cíle, které můžete pro další peněžitý obnos zneškodnit. Nebo tu jsou klasické sběratelské předměty v podobě plakátů. Ty nemohou chybět ani zde, ale jejich sbírání má smysl, stejně jako pokoušení se splnit stanovené výzvy, protože dostáváte bonusové tokeny a za ty můžete ještě více vylepšit hlavního hrdinu. Nemusíte se tedy bát, že byste za své peníze nedostali adekvátní porci zábavy. Sniper Ghost Warrior Contracts toho nabízí dost.

Stejně jako u předchozích dílů vývojáři využili CryEngine, s nímž mají bohaté zkušenosti. A i díky tomu vizuální stránka neurazí, ba naopak je povedená, ať už se podíváte na detailní prostředí, postavy či různé efekty jako nasvícení nebo výbuchy. Sniper Ghost Warrior Contracts vypadá nadprůměrně. Co už ale moc radost neudělá, stejně jako u předchozích dílů, tak jsou občasné glitche a chyby, a hlavně nestabilní framerate. Hrál jsem na konzoli Xbox One X, na které bych očekával, že nebudu mít problémy, ale framerate sem tam viditelně klesl, případně se hra na vteřinu sekla. To by se dít určitě nemělo a na tomto budou muset vývojáři ještě zapracovat, protože tento nedostatek jen degraduje jejich jinak dobře odvedenou práci. Třeba tyto nedostatky opraví update, který má ostatně v následujících týdnech přinést i českou lokalizaci formou titulků. To je pro českého hráče určitě další důvod k přemýšlení o nákupu. A radost určitě udělá i povedené ozvučení, to hudební doprovod moc výrazný není, ale u takové hry zase tak moc důležitý není.

Po předchozích zkušenostech se sérií Sniper Ghost Warrior jsem od nového dílu Contracts popravdě moc nečekal, a to více jsem byl možná překvapen jeho kvalitou. Hitmanem inspirované mise s rozmanitými úkoly a velkou znovuhratelností jsou pro sérii správným směrem, jímž by se měla do budoucna vydat. Škoda jen nezajímavého příběhu, rozporuplnější umělé inteligence a několika technických chyb. Známka totiž mohla být vyšší. Pokud máte posledního Hitmana dohraného a uvažujete o další podobné hře, je Sniper Ghost Warrior Contracts dobrou volbou na dlouhé zimní večery. 

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    7

    MediEvil

    9

    The Outer Worlds

    8

    Call of Duty: Modern Warfare

    7

    Need for Speed Heat

    8

    Pokémon: Sword/Shield

    8

    Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville