RAGE 2

RECENZE 50

PS4 XONE

Konzolista
MC ps4
MC xone
Hráči

Hodnocení hráčů

5/10 Kanive
8/10 gamer83
6/10 geclik
 
 
RAGE 2 ( RAGE 2 )
6 10 1
Hodnocení hráčů: 6.57 z 10, hodnotilo 7 hráčů

RAGE 2

Martin Šmíd, 16.05.2019 23:20

Studio id Software se v minulosti proslavilo hlavně skvělými akčními hrami ze sérií Wolfenstein, DOOM a Quake. Před osmi lety se studio pokusilo obohatit svoje portfolio o zcela novou značku. Šlo o post-apokalyptickou střílečku s otevřeným světem Rage. Ačkoliv měla několik nedostatků, já jsem si jí třeba užil, protože mám rád atmosférické střílečky s rukopisem id Softwaru, a rád na její hraní vzpomínám. I proto, pokud byste se mě zeptali na hry, u nichž bych chtěl pokračování, Rage by bylo hodně vysoko. Dlouhou dobu to na pokračování nevypadalo, až v minulém roce přišel kanadský Walmart a druhý díl předčasně prozradil. Co se událo následně, už asi všichni víte. Za vývojem tentokrát nestojí přímo vývojáři z id Software, ačkoliv se na vývoji samozřejmě také podílí, ale z Avalanche Studios, kteří se proslavili hlavně sérií Just Cause. I proto jsem měl trochu obavu, jak hra nakonec dopadne, protože pokud jsem se u vývojářů z Avalanche Studios něčemu naučil, tak to, že jsou schopni vytvořit opravdu kvalitní a zábavný základ, ale pokud jde o náplň, chybí jim kreativita. Rozhodně tomu nepřidala ani samotná reklamní kampaň, která lákala na ujetou řežbu, která bude laděna do růžova. Nakonec mohu říci, že růžové ubylo a není tak výrazná, za což jsem jenom rád, ale bohužel druhá obava se naplnila. Více níže.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Ačkoliv má Rage 2 v názvu klasickou číslovku a značí, že jde o pokračování, pokud jste první díl nehráli, nemusíte se bát, že o něco přijdete. Příběhově totiž hra na první díl nijak nenavazuje a vlastně s ním sdílí jen několik NPC postav, což ocení hlavně fanoušci, ale není to nějak podstatné. A ono ani příběh v Rage 2 není nějak zajímavý nebo propracovaný, z čehož jsem byl lehce zklamán. Příběh se točí kolem nájezdu generála Crosse i s jeho přisluhovači, což nevěstí nic dobrého. Vy za pomoci několika spojenců následně budete muset generála Crosse zastavit. To je asi to jediné, co musíte o příběhu vědět. Nevadilo by mi, pokud by příběh byl jednoduchý, ale on je i maximálně nezajímavý, za což můžou špatně napsané postavy, s nimiž budete komunikovat, a zároveň i nevýrazný hlavní padouch. Ve Far Cry sérii, k níž má Rage 2 asi nejblíže, také nehraje příběh nějakou velkou roli. Jakýkoliv díl včetně New Dawn má ovšem daleko zajímavější zápletku, ale hlavně i charismatičtějšího padoucha či padouchy. U Rage 2 je příběh opravdu jen do počtu, který zřejmě sesmolili vývojáři během jednoho večera někde pod vlivem alkoholu v hospodě, a po většinu času ho ani nebudete vnímat. Nepředstavuje žádný hnací motor.

Slabý a ničím nezajímavý příběh se vývojáři snaží vynahradit samotnou hratelností. Největším plusem Rage 2 je skutečnost, že jde o ryzí střílečku, která si na nic nehraje. Jakmile popadnete první zbraň, je zábava s ní likvidovat nejrůznější protivníky, za což může určitě i povedený gunplay, který je věrný tradicím studia id Software. Ten zřejmě i vývojáři z tohoto studia připravili, protože je hodně podobný s posledním DOOMem, až jsem si chvilku říkal, že hraji nový DOOM s open worldem. To ale je jen plus, protože je opravdu radost likvidovat protivníky už základní pistolí, ale následně i samopalem, parádně zpracovanou brokovnicí či revolverem se zápalnými náboji. Nalezené zbraně, kterých je dostatečné množství, můžete postupně upgradovat skrze jednoduše zpracované menu, aby obstály i proti těm nejsilnějším protivníkům, na které záhy narazíte. Dá se říci, že opravdu pocítíte každý upgrade, s nímž se postupně zvedá vaše palebná síla, ale také je hratelnost ještě zábavnější. Pak i odpustíte třeba trochu pokulhávající umělou inteligenci. Nepřátelé nejsou nejchytřejší, ale vše vynahrazují svým počtem, díky němuž umí nepěkně zatopit. Zvláště když začnou spamovat velké množství granátů.

Na hratelnost jako takovou nemají vliv jen velmi dobře navržený gunplay nebo parádní zbraně, ale i lehčí RPG systém, který se vývojáři rozhodli zakomponovat, a nutno říci, že se jim povedl. Hlavního hrdinu nebo hrdinku si můžete postupně vylepšovat ve stromě dovedností za nasbírané body. Ty získáváte většinou za levelování u několika svých spojenců, přičemž bodů je celkem dost a skáčou rychle. Stejně jako u zbraní pocítíte každý upgrade, který následně uděláte, protože vám značně ulehčí následný postup. Jak navíc hrajete, neodemykáte si jen nové pasivní perky, ale také za vedlejší mise získáváte speciální schopnosti, ať už jde o dvojskok či rychlý port, díky němuž můžete rychle uhnout před letící raketou nebo úderem silného protivníka. Chvilkami pak souboje třeba s bossy připomínají díky tomu Souls sérii, ale pochopitelně hodně vzdáleně. Je ale pěkné, jak vývojáři pracují s vývojem postavy, a dá se říci, že díky němu se nestane, že by samotná akce sklouzla do stereotypu, když se učíte pořád něco nového.

Základ má Rage 2 opravdu velmi dobrý a zábavný, a je proto obrovská škoda, že vývojáři nedokázali připravit zajímavější příběh, ale rovněž obsah. Dalo by se říci, že herní základ je opravdu to jediné, co je kvalitní a připomíná klasické střílečky od id Software, které milují fanoušci po celém světě. To ostatní je na tom už bohužel podstatně hůře a jen dokazuje, že co se týče kreativity, mají vývojáři z Avalanche Studios obrovské problémy. Toho si všimnete už během plnění hlavních příběhových misí. Ty jsou čistě lineární, což by nevadilo, pokud by byly nějak zajímavé a dobře navržené, což nejsou, a to platí i o soubojích s bossy, které jsou hrozně generické a bez nápadu. Hlavní mise pak většinou spočívá jen v tom, že musíte pokecat se zadavatelem úkolu, který vám prozradí jen to nejnutnější, no a pak musíte něco jít zmáčknout, najít a tak dále. Velkou nevýhodou navíc je, že hlavních misí není moc, vlastně jen ty byste prošli za třeba 4 hodiny, což je na podobně velkou hru s otevřeným světem prostě a jednoduše problém. Věděli to určitě i sami vývojáři, proto v polovině hry vás nutí, abyste plnili vedlejší aktivity na mapě a zvedli úroveň jednotlivých spojenců. Že jde o špatný design v podobné hře a jen okaté natáhnutí mizerné délky hlavní kampaně, vědí naprosto všichni. Zvláště vývojáři, kteří vytvářejí jen hry s otevřeným světem.

Po čistě lineárním začátku se vám následně odemkne celá mapa, která není největší, jakou jsem ve hrách s otevřeným světem viděl, ale záhy se naplní vedlejšími aktivitami. Jak jsem zmínil výše, ty můžete plnit pro jednotlivé spojence, abyste si zvedli u nich reputaci a získali tak nějaké body pro vylepšení hlavního hrdiny. Vedlejší aktivity moc nepřekvapí, vlastně se jedná jen o takovou tu žánrovou nejzákladnější klasiku, jako je zabírání stanovišť, vystřílení kempů s protivníky nebo likvidace speciálních věží, které po hlavním hrdinovi střílí. Tyto aktivity jsou alespoň na začátku díky povedenému základu zábavné, ale jak určitě tušíte, po pár hodinách omrzí a přestanou bavit. Vzhledem k tomu, že hlavní mise a tyto aktivity je to jediné, co hra nabízí, je to obrovský problém. Je to škoda, protože prostor pro vytvoření zajímavějších misí, aktivit i třeba vedlejších úkolů, které odhalí více o jednotlivých postavách, tu byl.

Nejen obsah zamrzí, ale i svět jako takový. Rage 2 má jeden z nejméně zajímavých světů, jaký jsem za hodně dlouhou dobu viděl. Chápou, že jde o post-apokalyptickou hru, ale i tak je svět dost pustý, nezajímavý, špatně navržený, takže nemáte ani moc chuť ho prozkoumávat a odhalovat. Ono ostatně ani není moc co odhalovat, protože nic takového tu vývojáři nepřipravili. Chcete se dozvědět o světě a o tom, co se děje více? Máte jednoduše smůlu. Navíc s vytvořeným světem ani neumí vývojáři moc pracovat, takže nečekejte propracované náhodné eventy. Ty většinou spočívají jen v tom, že pár nepřátel stojí u silnice, no a vy je můžete zlikvidovat. Proč byste to ale dělali, když po vás většinou ani nevystřelí a sami nemají moc zájem jít do konfliktu. Jedinou takto zajímavou aktivitou je přepadávání konvojů, což je fajn, ale to je hodně málo. Po herním světě se můžete pohybovat v různých vozidlech, které si postupně odemykáte a následně i vylepšujete, takže lehčí RPG systém funguje spolehlivě a dobře i zde. S čím mám ale problém, tak je samotný jízdní model, který je krkolomný a zasloužil by si doladit. Rage 2 má být rychlou akcí, ale když je jízda s vozidly a boj v nich krkolomný a pomalý, rozhodně to na náladě a zážitku nepřidá.  

Je určitě překvapením, že Rage 2 nevyužívá technologii studia id Software. Vývojáři z Avalanche Studios se rozhodli použít svůj vlastní engine Apex, který dobře znají. Je ovšem otázka, jestli to bylo dobré rozhodnutí. Pokud jsem byl lehce z něčeho zklamán, tak je to, jak Rage 2 vypadá. Vypadá totiž jen lehce nadprůměrně, ať už jde o samotné prostředí, které postrádá nějaké lepší detaily, tak třeba postavy a jejich toporné animace. Dokonce bych řekl, že první Rage v mnoha ohledech vypadal lépe. Rozhodně to neberte tak, že by byl Rage 2 nějaký průser po vizuální stránce, ale už jsme tu měli na konzolích daleko lépe vypadající hry s otevřeným světem. Ostatně i Just Cause 4 od stejných vývojářů vypadal o třídu lépe. Co naštěstí mohu pochválit, je stabilní framerate. Zatímco na konzolích PlayStation 4 a Xbox One se musíte spokojit s 30fps, na konzolích PlayStation 4 Pro a Xbox One X se vývojáři snaží udržet 60 sníků, a musím říci, že na hratelnost to má obrovský vliv. Vše je plynulejší a díky vyššímu frameratu se Rage 2 lépe hraje. Vyšší framerate je rozhodně větším plusem než 4K rozlišení. Co se týče hudebního doprovodu, ten nijak nevyčnívá z průměru, několik povedených skladeb obsahuje, ale nic více. To samé se dá říci i o ozvučení, stejně tak dabingu, který neurazí, ale nic více.

Určitě bych lhal, pokud bych řekl, že jsem se u Rage 2 nebavil. Hratelnost je zábavná ve spojení s povedeným gunplayem, zbraně je radost upgradovat a následně používat při likvidaci nejrůznějších nepřátel. Bohužel jde ale o to jediné, k čemu nemám výhrady a mohu bez váhání pochválit, protože vše pak strhává dolů mizerný příběh plný nudně napsaných postav, nezajímavý svět či dost repetetivní aktivity, které jen natahují nuznou dobu u hlavní kampaně. Rage 2 jde tedy ve šlépějích předchozích lehce nadprůměrných her od Avalanche Studios, což je celkem škoda. Tato značka by si zasloužila daleko lepší péči a hlavně vývojáře, kteří budou chtít přinést něco zajímavého. 

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    9

    Blood & Truth

    8

    A Plague Tale: Innocence

    8

    Mortal Kombat 11

    7

    Warhammer: Chaosbane

    8

    Everybody’s Golf VR

    8

    Team Sonic Racing