MotoGP 22

RECENZE 36

PS4 XONE NSW PS5 XSX

Konzolista
 
 
MotoGP 22 ( MotoGP 22 )
8 10 1

MotoGP 22

Martin Šmíd, 22.04.2022 13:00

Závodní série MotoGP od italského studia Milestone si už řadu let udržuje docela slušnou kvalitu, takže fanoušci motocyklových závodů mohli být více méně spokojeni. Od nového ročníku jsem si popravdě zase tolik nesliboval, ostatně mi nepřišlo, že by vývojáři připravovali pro něj nějaké převratné novinky. O to více jsem překvapen tím, co vše nabízí, od vylepšené hratelnosti po nové zajímavé herní režimy, které hru dělají daleko lákavější nejen pro hardcore fanoušky, ale hlavně nováčky. Více už ale v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

MotoGP 22 je sice hra, s níž se chtějí vývojáři zavděčit co nejvíce hráčům, ale od první minuty je i vidět, že se stále více tato značka přibližuje simulátoru než arkádě. Tato skutečnost udělá nejvíce radost hlavně hardcore fanouškům. Ano, pořád je možné si zapnout řadu asistentů, ale i s nimi je nutné se s motorkou sžít, jinak budete neustále padat. Letos se vývojáři nepouštěli do nějaké velké revoluce, spíše se snažili vylepšit všechny osvědčené prvky z minulosti, ať už se jedná o opotřebovávání a zahřívání pneumatik, systém závěsů nebo správa brzd. Všechny tyto prvky, které byly představeny v minulosti, mají na hratelnost nyní ještě větší vliv a přibližují jízdu více realitě. Stejně tak má na závody daleko větší vliv stav vozovky. I proto závodění za deště vypadá nejen efektně, ale také představuje obrovskou výzvu i pro zkušeného závodníka. S motorkou je nutné se na kluzkém povrchu co nejvíce sžít, protože se ovládá úplně jinak a stačí trochu větší náklon či dostání se mimo trať a už leží. Prvních pár závodů za deště bylo pro mě opravdu velkým peklem, během něhož jsem viděl neustále flashbacky a snažil se naučit, jak do zatáček mám vůbec najíždět, aby motorka neskončila v kotrmelcích. O to uspokojivější ovšem pak bylo, když se mi povedl prakticky bezchybný závod a i po mokré vozovce jsem se naučil jezdit precizně jako po suché.

Když jsem hrál předchozí ročníky, říkal jsem si, že jsou trochu méně přístupné pro občasné hráče nebo naprosté začátečníky. Vývojáři ze studia Milestone si byli sami tohoto problému vědomi, a proto v ročníku 22 přicházejí s nápravou. Připravili totiž rozsáhlý tutoriál, v němž je možné se naučit herní základy. Navíc pak nechybí ani režim MotoGP Academy, pro který trochu opisovali u Gran Turisma, ale to vůbec nevadí. V něm je možné se naučit složité úseky jednotlivých tratí (za správné zajetí obdržujete medaile), abyste neměli během závodů větší problémy s kolikrát těžkými zatáčkami. Výukový režim s MotoGP Academy je určitě příjemná novinka, která sice ty největší hardcore fanoušky tolik nenadchne, ale nováčky nebo občasné hráče, kteří si také chtějí užít velmi dobře zpracované závodění na motorkách, určitě potěší. Další novinkou v letošním ročníku je speciální systém pro analýzu vaší jízdy. Ten vyhodnocuje, jak moc dobře si na trati vedete a podle toho následně doporučuje zapnuté asistenty. I ten tedy může na začátku hodně pomoci.

Nabídka herních režimů v MotoGP 22 je skromnější, ale naleznete tu prakticky vše, co od podobné závodní hry očekáváte. Přítomna je Kariéra i možnost vytvářet si vlastní šampionáty (Championship) nebo jezdit rychlé Grand Prix závody podle vlastních pravidel na vybraných tratích. Nechybí ani časovky Time Trial. Protože hra obsahuje oficiální licenci, je zahrnuto přes 120 oficiálních jezdců a více než 20 pěkně zpracovaných okruhů, navíc vývojáři nezapomínají ani na minulost. Proto je zahrnuto hned přes 70 historických závodníků a několik starších okruhů. Fanoušci u nás budou rádi hlavně za brněnský okruh, ale je možné si zajezdit i na Laguna Seca a Indianapolis.  

S historií se pojí i zcela nový a určitě nejlákavější režim v novém ročníku - NINE Season 2009, který je naprosto skvělý. Je pojat jako jeden velký dokument památné sezóny 2009, v níž mezi sebou až do úplného finále závodili jezdci Valentino Rossi, Dani Pedrosa, Casey Stoner a Jorge Lorenzo. V tomto režimu na vás čekají nejrůznější rozmanité a hlavně zábavné výzvy, které jsou doplněny o dobové záběry. Ostatně vývojáři se chlubí, že režim obsahuje více než 50 minut filmečků. Co bych jim ale vytkl, tak je skutečnost, že jsou pouze v nízkém rozlišení a na velké televizi nevypadají moc dobře. Těžko říci, jestli je to tím, že vývojáři nesehnali kvalitnější záběry nebo nechtěli, aby hra zabírala více místa. Je to škoda, ale jinak opravdu nemám, co bych tomuto jinak skvělému režimu s rozmanitými výzvami a výbornou prezentací vytknul. Fanoušci MotoGP si ho určitě hodně užijí, stejně jako jsem si ho užil já. Bylo příjemné si připomenout si tento skvělý ročník, během něhož se toho tolik událo. Vlastně je tento režim i tím největším lákadlem, proč do nového ročníku MotoGP investovat.

V předchozím odstavci jsem zmínil režim Kariéry, který je pořád tím hlavním a dokáže bez debat udržet pozornost hráče na nejdelší čas. Opět je možné si v něm na začátku vybrat, jestli chcete začínat v Moto3, Moto2 nebo rovnou v MotoGP, přičemž kromě oficiálních týmů je možnost si založit vlastní (trochu zamrzí, že tu jsou v tomto ohledu pořád trochu omezenější možnosti). V tomto se tedy Kariéra oproti loňskému ročníku moc neliší, ale v nižší kubatuře si nově můžete založit speciální juniorskou stáj a starat se o ní. Když se tak na Kariéru podívám, jde vlastně letos o jedinou viditelnější novinku, kterou zde mohu napsat. Každopádně v Kariéře pak budete muset jezdit závody (můžete jet jen závod nebo i tréninky a kvalifikaci), ale i se starat o tým, který dokáže motorku vylepšovat v několika částech skrze jednoduchý RPG strom – motor, rám, aerodynamika a elektronika. To se následně podepíše na jízdních vlastnostech motorky. Vylepšování je dost podobné jako v předchozím ročníku, vlastně i interface je naprosto totožný. A to je vlastně vše, co mohu letos ke Kariéře napsat. Ta neobsahuje moc velkých ani menších novinek, což je trochu škoda. Na druhou stranu se pořád dobře hraje a dokáže zabavit na spoustu hodin. Zvláště pokud začnete v nižších kubaturách.

Na závodění v rámci Kariéry i v jiných režimech má vliv kvalitní umělá inteligence A.N.N.A. (Artificial Neural Network Agent). Ta byla představena už v minulosti, ale vývojáři ji neustále vylepšují, aby dokázala být důstojným soupeřem, a navíc aby závodění vypadalo a působilo daleko realističtěji a uvěřitelněji. Umělá inteligence nikdy nejezdí pouze ideální stopu, je navíc správně agresivní a snaží se využít každého drobného zaváhání. Na druhou stranu i sama dokáže chybovat, což působí přirozeně a díky tomu dochází kolikrát i k hodně nečekaným situacím, které musíte během závodu řešit. I když při uvedení měla tato umělá inteligence řadu problémů a byl jsem k ní dost skeptický, vývojáři ji dokázali postupně vylepšit tak, že k ní nemam žádné námitky a je jedním z hlavních důvodů, proč je závodění MotoGP sérii tak zábavné a kolikrát i napínavé do průjezdu cílem. 

Pokud vás omrzí hraní v jednom, je možné se pustit do multiplayeru. V letošním ročníku vývojáři přidali možnost hrát lokálně proti kamarádovi skrze povedený split-screen režim, za což určitě chválím, ačkoliv já sám nejsem pro něj cílovka. Věřím ovšem, že hodně hráčů možnost hrát na rozdělené obrazovce potěší. Co se týče online části, tak je na první a vlastně i jakýkoliv pohled podobná loňské verzi, takže je možné si vyhledat založenou hru jiným hráčem, případně založit vlastní pro ostatní nebo pouze pro kamarády. Co se týče online závodění, musím zmínit jednu a vlastně asi i jedinou novinku, kterou je podpora pro cross-play, ovšem jen v rámci jedné rodiny konzolí. Hráči s konzolí PlayStation 5 si tak mohou zahrát proti kamarádům s verzí hry pro PlayStation 4, ale už ne proti hráčům na Xboxu, což je trochu škoda. Třeba příště.

Vývojáři z Milestone používají pro závodní sérii MotoGP osvědčený Unreal Engine čtvrté generace, a ani letos v tomto nedošlo k žádné změně. I proto je vizuální stránka dosti podobná s předchozím ročníkem, vlastně, i kdybyste měli obě hry vedle sebe, těžko byste rozeznali, která je která. Žádné velké vizuální zlepšení tedy přímo během závodění nečekejte, vývojáři zapracovali jen na menších detailech mimo ně, třeba animacích a tvářích postav, které jsou nyní přirozenější. To ovšem neznamená, že by hra MotoGP 22 vypadala nějak ošklivě. Sice na velké vysokorozpočtové závodní hry jako Gran Turismo 7 nebo i ten GRID Legends nemá, ale pořád vypadá solidně a jsem toho názoru, že neurazí. Zvláště když se hýbe na konzolích současné generace svižně i během těch nejvíce náročných scén, třeba i za silného deště, což vypadá i velmi pěkně. Během testování jsem nezaznamenal žádný problém a oceňuji i rychlé nahrávací časy. Závody se vždy načtou během pár vteřin, což je velká a příjemná změna oproti verzím pro staré konzole. Tohle ale samozřejmě není žádná novinka, rychlé nahrávací časy měl už předchozí ročník.

Jak už jsem napsal na začátku, od MotoGP 22 jsem toho letos opravdu moc nečekal, ale dostal jsem doposud nejlepší ročník, který se může pochlubit povedeným jízdním modelem, solidní kariérou, dobře zvládnutými tutoriálovými režimy i výborným dramatickým režimem NINE Season 2009, který připomene hektický ročník 2009. Nákup mohu doporučit naprosto všem, ať už hardcore fanouškům nebo nováčkům či občasným hráčům. Jde o doposud nejpřístupnější ročník, u něhož se bude každý velmi dobře bavit po spoustu večerů. 

 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    7

    Kirby and the Forgotten Land

    6

    Lucky's Tale

    7

    Nintendo Switch Sports

    9

    LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

    8

    Tiny Tina's Wonderlands

    5

    The Sorrowvirus: A Faceless Short Story