Fortnite - Battle Royale

RECENZE 30

PS4 XONE NSW

Konzolista
MC ps4
MC xone
Hráči

Hodnocení hráčů

6/10 Bakoluk
6/10 Dweight
5/10 Gunther
8/10 Jadrocz
10/10 Kakadouch
9/10 Mahysta
10/10 Mánička
9/10 NX217
10/10 Nef
10/10 Oli shu
9/10 Palo
6/10 Piha777
4/10 Tomik
4/10 hawe-me
10/10 ilSO
8/10 kana92
10/10 kvalitak
8/10 motlick
3/10 petrlik
7/10 vespilo
 
 
Fortnite - Battle Royale ( Fortnite )
9 10 1
Hodnocení hráčů: 6.97 z 10, hodnotilo 41 hráčů

Fortnite - Battle Royale

Martin Šmíd, 24.12.2018 16:50

Když se studio Epic Games rozloučilo se sérií Gears of War, zaměřovalo se hlavně na svůj Unreal engine, který je mezi vývojáři hodně oblíbený a je na něm postavena drtivá většina her pro současnou generaci konzolí. Sem tam byla snaha prorazit s nějakou tou novou hrou, ale s Paragonem se to moc nepodařilo a nový Unreal Tournament je stále někde na začátku vývoje a nezdá se, že by ani hráčům nějak chyběl. Jsou tomu už skoro dva roky, co vyšla akční hra Fortnite, s níž to na začátku rovněž nevypadalo moc růžově, ačkoliv nabízela několik zajímavých nápadů. Vše se ale změnilo ve chvíli, kdy se mezi hráči stal oblíbený multiplayerový režim Battle Royale, který vývojáři z Epic Games dokázali docela rychle naroubovat zmíněný Fortnite. A pak se začaly dít věci. Během několika týdnů se z Fortnite stal obrovský hit, který ani po roce neslábne. Nyní nastal čas na nějaké to zhodnocení, ačkoliv u takové hry, která je neustále ve vývoji a mění se, je to docela těžké.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Není pochyb o tom, že to byla právě hra PlayerUnknown's Battlegrounds, která neuvěřitelně zpropagovala multiplayerový režim Battle Royale. Fortnite samozřejmě staví na základech tohoto režimu, ale jinak se dá říci, že se od PlayerUnknown's Battlegrounds docela dost odlišuje a obě hry si jdou svoji vlastní cestou, a je pak na hráči, aby se rozhodl, jaká mu bude více vyhovovat. Zatímco korejská konkurence staví na realismu, Fortnite je z velké části arkáda založená na rychlejší a plynulejší akci, navíc značně stylizovaná, s mnohými karikaturami. Tou nejznámější je určitě lama, která si trochu dělá srandu ze slabších hráčů, ale fanoušci různého skillu ji přijali a udělali z ní prakticky maskota hry.

Na začátku každé hry jste vysazeni na ostrově díky speciálnímu létajícímu autobusu, na kterém musíte najít zbraně, lékárničky a další předměty, které vám následně pomohou přežít. Bojovat přitom nebudete jen s dalšími hráči, ale také se silnou bouří, která neustále mapu zmenšuje a žene všechny do posledního střetu, během něhož se rozhodne, kdo nakonec bude stát jako vítěz. Tam už vždy rozhoduje skill, ale i štěstí na loot či zonu. Navíc ačkoliv Fortnite staví na docela jednoduchých základech, nabízí dost prostoru pro růst a zlepšování se, které je samozřejmě velmi důležité, abyste měli větší šanci vyhrát a dosáhnout svého prvního Victory Royale.

Dalo by se říci, že Fortnite staví na dvou základních pilířích. Tím prvním je určitě skvěle vyladěný a zábavný gunplay spojený s velkým množstvím zajímavých zbraní, které můžete najít a následně je používat. Ačkoliv je Fortnite spíše arkádou, každá zbraň se chová jinak, záleží i na její verzi, a nejde tedy jen držet R2 a myslet si, že pokropíte vše, co se pohne. Rukami vám projdou nejen pistole, ale také různá smgčka, samopaly, pušky, brokovnice či raketomety a výbušniny. Vývojáři navíc neustále přidávají nové zbraně a hračky, kterými hratelnost dělají dále rozmanitější a rychlejší. Na svém začátku Fortnite nabízelo jen pár zbraní, kolem nichž se vše točilo, ale nyní je jich možná i několik desítek. Navíc s poslední sezónou přišla možnost jejich kosmetické úpravy, což je něco, co mi v posledních měsících docela chybělo, a nebyl jsem sám. Vývojáři ale komunitu konečně v tomto vyslyšeli. 

Druhým velmi důležitým prvkem v hratelnosti je pochopitelně tolik propírané stavění, které Fortnite značně odlišuje od jakékoliv jiné Battle Royale hry. Během hraní musíte neustále těžit materiál - dřevo, kameny a železo. Ten pak využíváte pro stavění zdí nebo schodů, ale také menších základen. Stavění je důležité nejen proto, abyste se dostali do jinak nedostupných míst, ale hlavně během soubojů, ať už pro obranu nebo útok na protivníka. Možnost stavět přidává docela zajímavý strategický prvek do samotné akce, na druhou stranu vývojáři stále nechávají hráči naprostou svobodu v tom, jak bude dané situace řešit a do ničeho ho netlačí. 

Ovládání Fortnite na gamepadu je docela dobře vyřešené, čemuž dopomáhá i jednoduchý interface a inventář. Během akce se ovládá jako klasická akční hra ze třetí osoby, tady vývojáři využívají své zkušenosti s akčním žánrem, přičemž stisknutím jednoho tlačítka můžete rychle přejít do režimu stavění. Je jasné, že stavění je na gamepadu o dost pomalejší jak na PC, kde si ho můžete nakonfigurovat na klávesnici, ale i hraní na gamepadu nabízí při stavění uspokojující zkušenost. 

Stejně jako u jiných Battle Royale her si můžete Fortnite zapnout v sólo režimu, ale také s kamarády v Duech nebo Squadech a prohánět se na mapě ve dvou, respektive ve čtyřech. Zatímco při sólovém hraní si jedete pěkně na sebe, stejně jako ostatní hráči s vámi na mapě, při hraní v týmu najednou musíte komunikovat s kamarády, sdílet lékárničky a hrát týmově, což přidává do hry řadu nových situací a momentů. Právě hraní v týmu mě baví na Fortnite asi nejvíce, zažil jsem během roku s kamarády spoustu srandovních momentů a skvěle se bavil při vymýšlení, jak dorazit poslední tým, který byl proti nám. Studio Epic Games se během roku nespokojilo jen s těmito základními režimy, ale připravovalo pravidelně i různé eventy, ať už šlo o režim, v němž se hrálo jen s legendárními zbraněmi, bitvy 50v50, případně speciální event ve spolupráci s Marvelem inspirovaný filmem Avengers. A to je samozřejmě jen začátek při pohledu na další eventy a turnaje, které jsou v plánu. 

Nedávno se navíc do hry dostala velká novinka v podobě Creative módu, která umožňuje postavit si vlastní ostrov a dovádět na něj s kamarády, což je něco, co ve hře od začátku chybělo. Přidává do hry další způsob, jak ji hrát. Zvláště, když se vše nescvrklo jen na vytváření vlastního ostrovu, ale také si můžete zvolit různé režimy a nastavit svá vlastní pravidla, jak hrát.  

Do PlayerUnknown's Battlegrounds se už dostalo několik map, které jsou značně odlišné a odehrávají se v jiném prostředí. To Fortnite obsahuje mapu jen jednu a Epic Games zatím neplánuje přidávat další, vlastně k tomu nemá ani důvod. Rozhodl se raději, že každou sezónu bude mapu různě měnit, předělávat a udržovat svěží. A je to přístup, který se mi docela zamlouvá a je sympatický, ačkoliv je jasné, že s tímto konceptem sem tam zmizela místa, která jsem měl rád. Ještě teď vzpomínám, jak jsem bojovat v Anarchy Acres nebo Greasy Grove, a že to byla kolikrát neuvěřitelná jatka. Tyto lokace jsou už minulostí, místo nich je zasněžená pláň s novými místy – kde navíc můžete i bruslit, stejně jako močály, které nyní pokryla poušť. Fortnite si každopádně zatím s jednou mapou bohatě vystačí, takže není divu, že se vývojáři do přidání další nehrnou. Ostatně hráči po ní sami nějak hodně ani netouží.  

Nejen mapa je postupně upravována, ale také vývojáři přidávají nové možnosti, jak po ní rychle cestovat a lépe se tedy dostávat ze sevření smrtelné bouře. To má samozřejmě následně za následek, že akce je ještě svižnější a málokdy nastanou chvíle, kdy se nic neděje. Když Fortnite startovalo, musely každému stačit vlastní nohy, ale následně vývojáři začali testovat různé porty, golfová vozítka či nákupní vozíky, na což hráči reagovali velmi dobře. Není tak divu, že se do hry dostala regulérní vozidla, která navíc doplnili vývojáři startem poslední sezóny i letadly, které je lehké ovládat a létat s nimi je obrovská zábava. Někdy to pak díky nim vypadá při hraní jako ve druhé světové. Najednou se tak do Fortnite dostala další vrstva do hratelnosti, která vše obohatila a udělala ještě rozmanitější a hlavně zábavnější, a kdo ví, co vývojáři ještě v budoucnosti přinesou. Kreativita je zřejmě zatím neomezuje. Když si vezmete, jak Battle Royale režim vypadal při startu a nyní, pokrok je naprosto neuvěřitelný.

Velkou oblibu si Battle Royale režim ve Fortnite získal hlavně kvůli skutečnosti, že je zcela zdarma, takže každý si ho může stáhnout na svůj PC, chytrý telefon nebo konzoli a začít jednoduše hrát. Vývojáři se totiž rozhodli jít cestou free-to-play, přičemž vytvořili takový systém, který je férový pro naprosto všechny hráče. Každý je na tom ve hře naprosto stejně a není zvýhodňován, takže o nějakém pay-to-win se rozhodně mluvit nedá. Platit můžete vývojářům za různé skiny, tanečky a další kosmetické doplňky, které přidávají do svého obchodu. Těch je už několik stovek, a pokud se budete chtít nějak odlišit od ostatních hráčů, nic jiného vám nezbývá. Je tu ovšem možnost si zaplatit za nějakých 10 euro speciální Battle Pass, který je zhruba na 3 měsíce (vždy na každou sezónu), a obsahuje bonusové skiny a další kosmetické doplňky ve 100 Tierech, které si následně odemykáte hraním a plněním speciálních výzev, k nimž se ještě dostanu. Musím se přiznat, že se mi tato politika Epic Games líbí, zvláště, když splněním celého Battle Passu vyděláte herní měnu na další a ještě něco ušetříte na případný další skin. I pokud tedy chcete hrát Fortnite a odemykat si některé skiny a tak dále, mít nějaký cíl, počáteční investice je hodně malá. Rovněž oceňuji, že Fortnite nemá žádné loot boxy, ale vždy jasně víte, co za své peníze dostanete, navíc pokud se vám zakoupená věc přestane líbit, můžete ji do několika dnů vrátit a dostanete svoji herní měnu zpět. Tedy, toto můžete udělat jen třikrát, ale ta možnost tu je, na čemž je vidět, jak vývojáři chtějí být transparentní a vyjít hráčům vstříc. 

Na Fortnite je skvělé vidět, jak se vývojáři neustále o hru starají a reagují na zpětnou vazbu fanoušků. Jak už bylo zmíněno výše, každé tři měsíce vždy probíhá sezóna, která vždy přijde s vlastní tématikou, což nemá za následek jen přidání nových skinů nebo proměnu mapy, ale také se do hry dostanou nové speciální týdenní výzvy pro majitele Battle Passu. Na nich je rovněž vidět, jak studio Epic Games postupně zjišťuje, jaké výzvy se hráčům líbí a pracují na nich, aby nebyly stereotypní a hlavně tedy byly zábavné. Přesto ale představovaly určitou výzvu, po níž vždy přijde určité uspokojení a radost s odemčení dalšího Tieru v Battle Passu.

S Fortnite se studio Epic Games snaží vytvořit jednu velkou komunitu, která nebude rozdělována skrze platformy. Poté, co Sony změnila svůj postoj ke cross-platform hraní, už spolu může hrát opravdu naprosto každý, bez rozdílu platformy. Postačí jen založení hlavního Epic Games účtu. Tento přístup je obrovskou výhrou pro hráče a odbourává řadu doposud velkých překážek. Je ale jasné, že do cross-platform hraní se nemusíte pouštět, protože pořád máte na výběr, jestli hrát proti hráčům na své platformě, navíc díky novému matchmakingu vám dává hra soupeře, kteří hrají se stejnou periférií. Když budete hrát na gamepadu, měli byste chytat hráče, kteří na tom budou stejně a ne hrát na myši a klávesnici. 

Nepřekvapí, že Fortnite běží na Unreal enginu, který zde navíc ukazuje svůj obrovský potenciál. Dalo by se říci, že Fortnite je i obrovskou reklamou na tuto technologii, protože už neplatí, že by nebyla vhodná pro obrovské otevřené světy, ba právě naopak, navíc je skvěle optimalizovaná pro prakticky všechna zařízení, od chytrých telefonů po konzole. Já jsem hrál hlavně Playstation 4 Pro verzi, na které Fortnite vypadá opravdu hodně pěkně, detailní je nejen prostředí s krásnými efekty, ale také postavy s vynikajícími animacemi. Fortnite uspokojí po vizuální stránce naprosto všechny, zvláště když vše běží naprosto parádně. Vývojáři sice na začátku cílili na 30 fps, ale nakonec se jim povedlo vše rozběhnout v 60 fps, což je obrovská výhra, protože díky tomu je hra neuvěřitelně svižná a plynulá. 

U Battle Royale her je kromě dobré viditelnosti a svižnosti velmi důležité ozvučení. Podle něj se totiž musíte hodně řídit, abyste věděli, odkud na vás jde protivník, takže pokud by ve Fortnite nefungovalo nebo nebylo kvalitní, vše by se rázem rozpadlo. Naštěstí to není tento případ, protože ozvučení je velmi kvalitní a s dobrým headsetem budete vždy vědět, kde se protivník nachází, ať už je to někde kolem vás nebo nad či pod vámi. Vývojáři navíc nešetří různými šílenými zvukovými efekty a rovněž přidávají i docela líbivé melodie, které vždy hrají v menu. Nyní tam běží třeba vánoční, když je ten zimní čas.

Fortnite je skvělá ukázka toho, jak může dobře fungovat komunikace mezi hráči a vývojáři. Základem je samozřejmě výborná akce s možností kreativního stavění, které přináší do soubojů doposud nevídaný prvek strategie, ale právě ona velká podpora studia Epic Games a neustálé vylepšování dělají z Fortnite jednu z nejzábavnějších her současnosti, od níž je těžké se odtrhnout. Pokud vývojáři budou stejně aktivní i v budoucnosti, postavení Fortnite se zřejmě nezmění a komunita bude stále růst. Zvláště když jde o hru, která je svým konceptem přístupná hráčům všech věkových kategorií. 

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    10

    Super Smash Bros. Ultimate

    8

    Battlefield V

    8

    Mutant Year Zero: Road to Eden

    6

    Just Cause 4

    9

    Fortnite - Battle Royale

    8

    Let’s Go, Pikachu!/Let’s Go, Eevee!