Days Gone - dojmy z hraní

PREVIEW 68

PS4
 
 
thumbnail

Days Gone - dojmy z hraní

Je tomu už několik let, co Sony oznámila na E3 přípravu velké survival akční hry Days Gone od svého interního studia Bend. To se nejvíce proslavilo pracemi na akční sérii Syphon Filter a následně připravovalo i hry pro kapesní konzole PlayStation jako Resistance: Retribution, Uncharted: Golden Abyss nebo Uncharted: Fight for Fortune. Když ale trh s kapesními konzolemi značně upadl a život PlayStation Vita se začal chýlit k neodvratnému konci, pustili se vývojáři do daleko ambicióznějšího projektu, určeného pro domácí konzoli PlayStation 4, na němž naplno pracují od začátku roku 2015. V minulém roce prezentace byly trochu rozpačité, což jste asi i zaregistrovali, a možná i proto dala Sony vývojářům další rok, aby mohli vše dotáhnout a vylepšit. A nutno říci, že ten rok je znát během prvních pár minut, protože vše působí nyní daleko lépe. Navíc bych i řekl, že Days Gone je velkým černým koněm letošního roku, jako byl před dvěma lety Horizon Zero Dawn. S ním Days Gone srovnávám záměrně, protože ani u tohoto hitu jsme moc nevěděli, co přesně očekávat. U Days Gone bylo prezentováno většinou jen pobíhání s hordou, takže někdo si mohl myslet, že kolem ní se bude vše točit. Jak jsem se ale přesvědčil během zhruba tří hodin na akci Sony, čeká nás daleko propracovanější a komplexnější akční adventura. Vlastně se dá říci, že až nyní hra Days Gone ukázala svoji pravou tvář.

Zatímco ostatní vydavatelé postupně opouštějí klasické velké příběhové hry pro jednoho hráče, Sony jde úplně opačnou cestou a ukazuje, že je o ně stále obrovský zájem a dokážou si najít miliony fanoušků po celém světě. Ukázal to Horizon Zero Dawn, Uncharted 4, God of War, Detroit Become Human i Marvel's Spider-Man. Nepřekvapí proto, že do budoucna se chce Sony na tyto hry zaměřovat, což mi bylo řečeno i na eventu, který se pořádal minulý týden v Harasově. V přípravě je The Last of Us Part II, Ghost of Tsushima, Death Stranding a samozřejmě i Days Gone, který vychází už koncem dubna. Pokud máte rádi výpravné příběhové hry pro jednoho hráče, zdá se, že do budoucna o ně rozhodně nepřijdete, zvláště pokud vlastníte konzoli od Sony. Možná se nyní i ptáte, jaký je onen recept. Odpověď je v tomto případě jednoduchá, a vlastně mi byla několikrát potvrzena. Je to hlavně důvěra Sony v samotné vývojáře, jejich schopnosti i vizi. Díky důvěře jim následně může poskytnout finanční i jiné prostředky, dostatek času, ale hlavně jim dává maximální tvůrčí svobodu, což se dnes už tak moc nevidí, zvláště když jde o nákladné projekty. Jde pochopitelně o risk, ale ten se Sony zatím neskutečně vyplácí. 

Hlavním hrdinou hry Days Gone je motorkář Deacon St. John z venkovského Oregonu, který jednoho dne potkal za trochu divokých okolností Sarah Whitaker ze Seattlu, botaničku se zaměřením na biochemii. Byla to láska na první pohled, takže proběhla netradiční svatba, ale následně nastal chaos, začala padat letadla, vlaky se zastavily a z měst ponořených do tmy jsou nyní jen tiché hřbitovy, které celou onu zkázu dokumentují asi nejlépe. Bohužel na začátku všeho Deacon přišel o Sarah, a tak se nyní sám potuluje po světě, v němž je prakticky vše proti němu. Když jsem Days Gone na eventu poprvé zapnul, byl jsem překvapen, jak moc staví na příběhu. Svým pojetím příběhu a jeho vyprávěním připomíná The Last of Us od studia Naughty Dog, a vlastně nejen příběhem, ale má s ním i řadu dalších společných prvků. Každopádně příběh z prvních pár hodin vypadal více než nadějně, má několik zajímavých postav i zvratů, navíc vývojáři sem tam skočí do minulosti, aby mohli poodhalit více informací o Deaconovi a Sarah, což se mi líbilo. Už se tedy těším, až se budu moci do hry znovu ponořit a zjistit, jak vše dopadne. To podpořil i na akci přítomný Emmanuel Roth z Bend Studio, který naznačil, že by se z Days Gone mohla stát další velká značka Sony a nemuselo by zůstat u jednoho dílu.

Příběh hraje v Days Gone velmi důležitou roli, ale stejně důležitá je pro vývojáře i samotná hratelnost. A o ní jsme zatím toho tolik nevěděli, protože jak jsem zmínil, byla zatím převážně prezentována jen ukázka hordy a několik dalších, ne moc zrovna atraktivních částí. I proto jsem byl překvapen, že jde o silnou survival hororovou akční adventuru ve třetí osobě s otevřeným světem, která v sobě míchá prvky z oblíbených her jako The Last of Us, Red Dead Redemption 2 nebo Far Cry. Na nějakou originalitu se tu moc nehraje, ale vše do sebe opravdu krásně zapadá, díky čemuž se Days Gone dobře hraje, dokonce tak dobře, že bylo těžké se od něj odtrhnout. 

Z The Last of Us si Days Gone vzal hlavně onen důraz na příběh a survival prvky. Deacon St. John není superman, takže se mu život během hraní automaticky negeneruje, ale musí hledat lékárničky, případně suroviny, z nichž si následně lékárničky vyrobí. A tak to je vlastně se vším. Ať už jde o zbraně na krátkou vzdálenost, které mají nějakou tu životnost, tak granáty a další předměty, které jsou důležité pro přežití v dosti nehostinném světě. Naštěstí vytváření předmětů je jednoduché a intuitivní přes kruhovou nabídku po stisknutí L1, takže mi nedělalo problém, ani během hektičtějších momentů.

Deacon je svým pojetím podobný Nathanu Drakovi z Uncharted série. Rovněž vše neustále komentuje, díky čemuž není problém se s ním okamžitě sžít.

Z předchozích řádků je patrné, že průzkum světa je velmi důležitý, a je to rozhodně pravda. Budete prozkoumávat zarostlé domy, menší vesničky, lokace kolem benzínových pump i samotnou divočinu. Všude můžete nalézt důležité suroviny, ale stejně tak se všude potulují i nepřátelé. Někdy vás dokonce i překvapí, takže když třeba prozkoumáváte auto a otevřete kufr, z něhož na vás vyskočí protivník, rozhodně v klidu nezůstanete. Několikrát jsem sebou opravdu cuknul a řekl, že ještě chvilku a tohle bude moje smrt. 

Na začátku jsem zmínil, že proti Deaconovi je prakticky celý svět, a je to pravda. Nebezpečí mu hrozí třeba od bláznivé lidské frakce Ripperů, která si libuje v mučení ostatních přeživších. Nebezpečná je ale i zvěř (vlci nebo medvědi) a samozřejmě i zombiím podobné kreatury Freakeři/Hmyzáci. Ti jsou oproti klasickým zombiím rychlejší, mají dobrý zrak a reagují na zvuk. Pokud se třeba během souboje s nimi spustí alarm v autě, můžete si být jistí, že se přiženou posily. Když už jsem zmínil alarm v autě, tak jde o pěkný detail. Alarm jde totiž vypnout jen tak, že vlezete do motoru a odpojíte ho. Každopádně výskyt Freakerů ovlivňuje denní doba i počasí. Některé druhy nemají moc rádi světlo, takže vylézají jen za tmy. Nepřekvapí následně, že se bojí i světla z baterky. Co se týče přímo druhů, viděl jsem klasické Freakery sdružující se do hord, ale také menší Pulce, což jsou zombie děti. Pulci jsou rychlí, většinou se pohybují ve skupinkách, ale útočí hlavně ve chvíli, když je Deacon oslaben. Na silného zdravého člověka si moc netroufnou. Days Gone je i kvůli přítomnosti dětských zombií trochu kontroverzní, na druhou stranu ukazuje svět přesně takový, jaký by po podobné katastrofě byl, bez jakýchkoliv příkras, jako je tomu u jiných podobných zombie her.   

Deacon má dost možností, jak s lidskými protivníky, případně Freakery bojovat. V Days Gone, z toho, co jsem zatím viděl, dobře funguje stealth systém, takže je možné většinu situací řešit pěkně potichu, což jsem i dost preferoval. Když už se ale vše zvrtne a spustí alarm, stává se z Days Gone klasická akční střílečka ze třetí osoby, v níž se můžete krýt za překážkami jako v Uncharted sérii. Krytí je přitom plně automatické a intuitivní, takže stačí, pokud je hlavní hrdina skrčený. Následně se sám přitiskne k nějaké té překážce. K vyzkoušení jsem měl několik druhů samopalů, brokovnici, pistole i kuš, takže zbraní by mělo být dostatek. Pocit ze střelby mi přišel velmi dobrý. Navíc časem by se mělo dát dostat i k velmi speciálním zbraním. U soubojů musím ještě zmínit, že Deacon má vždy při sobě i nějakou tu zbraň na krátkou vzdálenost (kyj, sekyra, prkno, basebolka, nůž a tak dále), takže vše může řešit i pomocí ní. Souboje na krátkou vzdálenost jsou jednoduché, Deacon může uhýbat stisknutím R1 a následně i směřovat přes analogovou páčku údery na jednotlivé protivníky.

Při soubojích na krátkou vzdálenost asi nejvíce vynikne, jak moc je Days Gone krvavou hrou. S brutalitou se rozhodně nešetří, uvidíte podřezávání krků, probodávání těl či drcení hlav. Není divu, že přístupnost je až od osmnácti. Každopádně musím říci, že soubojový systém, ať už tu na krátkou vzdálenost nebo klasický při využívání palných zbraní, mi přišel povedený a zábavný, na což má vliv i intuitivní ovládání. Navíc se zdá, že bude mít i velkou hloubku, protože postupně můžete Deacona vylepšovat díky stromu s dovednosti, který je rozdělen na boj na krátkou vzdálenost, střelbu (třeba zlepšování přesnosti) a přežití. Bohužel jsem ale nemohl během dema vyzkoušet, jaký vliv budou mít později naučené dovednosti na hratelnost. Z popisků se ale zdá, že docela zásadní, zvláště pokud vše rozehrajete na nejtěžší obtížnost. Obtížnosti jsou jinak ve hře tři - easy s nápovědami, pokud si chcete užít jen příběh, ale také normal a hard. 

Jak budete cestovat po Oregonu, sem tam narazíte i na nějaký ten kemp s dalšími přeživšími. Kempy mají důležitou úlohu. V každém můžete přespat, doplnit zásoby i nakupovat nové vybavení či zbraně. Zároveň je možné v každém kempu zvyšovat reputaci, a to několika způsoby. Každý kemp nabízí řadu vedlejších úkolů, ale také můžete reputaci zvedat tím, že budete do kempu posílat zachráněné přeživší, na které narazíte ve světě v náhodných eventech, případně odevzdávat trofeje. Jak bylo řečeno v prvním traileru, Deacon je žoldák a námezdní lovec v jedné osobě, a proto z každého zabitého protivníka může získat trofej, a tu následně v kempech prodat a směnit tak za reputaci. Reputace je důležitá z toho důvodu, aby se v jednotlivých kempech odemykalo lepší vybavení a třeba i doplňky pro zbraně. Alespoň tohoto jsem si během testování všiml, ale je velmi pravděpodobné, že reputace bude postupně v jednotlivých kempech odemykat i další možnosti a bude mít důležitější roli, než se nyní zdá. Uvidíme.

Days Gone zaujme svým parádním vizuálním zpracováním, o které se stará modifikovaný Unreal 4 engine.

Emmanuel Roth z Bend Studio mi v rozhovoru řekl, že jsou neskutečně pyšní na herní svět, který působí svěže a ne tolik okoukaně i v rámci post apokalyptických her. To mohu potvrdit. Oregon má tu správnou atmosféru severozápadu Ameriky, všude na vás bude dýchat zkáza, přičemž je herní mapa nejen velká, ale zdá se i rozmanitá. Podle informací má mít šest odlišných regionů. Na začátku dema jsem projížděl hlavně dost husté lesy, abych se následně dostal i do oblastí, které připomínaly spíše poušť. Zároveň jsem na mapě viděl, že nebudou chybět ani zasněžené lokace. Mapa by měla být tedy dostatečně rozmanitá, ale také nabízet spoustu úkolů k plnění. Emmanuel Roth říkal, že hlavní je samozřejmě příběhová část, která je i lineární, ale hra nabízí i řadu dalších aktivit. Z nich jsem zatím viděl jen možnost likvidace hnízd Freakerů, přičemž pokud jich v jednotlivých částech světa zničíte dostatek, odemknete si rychlé cestování. Plnění vedlejších úkolů by tak mělo mít i smysl.

V dojmech se chci rozepsat ještě o jedné podstatné věci. Když jsem během jedné vedlejší mise zneškodnil zadaný cíl, bylo mi řečeno, že pokud se bude Deacon v herním světě chovat špatně, může být na něj vypsána odměna a půjdou po něm lovci, jako tomu bylo v posledních dílech Assassin’s Creed série. Zřejmě lovci z nepřátelských frakcí, ale více o tomto zatím nevím. Každopádně se zdá, že herní svět bude i dost reagovat na to, jak se bude Deacon chovat a co bude dělat, což zní zajímavě.

Když už jsem zmínil velký otevřený svět, tak Deacon St. John má svého věrného společníka v podobě motorky, která se překvapivě dobře ovládá a neměl jsem s jízdou na ní žádný problém. S ní může po světě jezdit neomezeně jezdit a prakticky má stejnou úlohu a funkci jako třeba kůň z Red Dead Redemption 2. Můžete totiž na ní vozit náboje, aby se nestalo, že se bez nich ocitnete, když vyrazíte na nějakou delší misi nebo plnit vedlejší úkoly. Zároveň ale i motorky se dotkly survival prvky, protože se neustále zobrazuje její poškození i stav benzínu. Pokud budete bourat, případně po vás půjdou nepřátelé, mohou vám motorku prakticky vyřadit. Hodně se mi líbilo, že poškození motorky slyšíte, takže i podle jejího zvuku se můžete řídit, jak na tom je. Jde o detail, ale funguje skvěle, abyste se mohli do hraní ještě více ponořit. Naštěstí poškozená motorka jde snadno opravovat za nalezené materiály. Horší je to už ale s benzínem. Jeho stav musíte neustále hlídat a doplňovat u benzínek, případně díky nalezeným kanystrům. Není nic horšího, než když projíždíte světem a najednou vám dojde benzín. Emmanuel Roth z Bend Studio zmínil i možnost motorku vylepšovat a vizuálně upravovat, ale tato možnost v demu ukázána nebyla.

Když Sony prezentovala hru Days Gone v minulém roce, nebyla na tom po technické stránce moc dobře, čehož jste si ostatně sami mohli všimnout z různých videí. Framerate dost padal a rovněž i bylo znát velké načítání textur. Po roce už ale Days Gone vypadá ve velmi dobré kondici. Nejen, že samotné zpracování vypadalo naprosto parádně, ať už šlo o detailní svět, parádní nasvícení, úžasné efekty počasí či postavy s detailními animacemi, ale také hra velmi dobře běží. Testoval jsem ji na konzoli PlayStation 4 Pro a framerate byl už stabilní, neklesal ani během náročných scén a zároveň jsem si nevšiml ani žádného tearingu. Jen sem tam mi trochu zážitek z hraní kazily nahrávací obrazovky. Ty nejsou dlouhé, ale občas se vyskytnou během přechodu mezi hrou a filmečkem. Tohoto neduhu si jsou ale vývojáři vědomi, jak během akce řekl Emmanuel Roth z Bend Studio a v současnosti pracují na optimalizaci a lepším načítání. Finální verze by tak tímto neduhem trpět neměla, alespoň ne v takové míře.

Jsem rád, že jsem si mohl konečně Days Gone zahrát a udělat si o něm lepší představu. Rozhodně se totiž nejedná o nějakou jednoduchou akční zábavu, na níž to vypadalo z předchozích ukázek, ale o komplexní akční survival adventuru s otevřeným světem se silným zaměřením na příběh, která by měla uspokojit všechny fanoušky žánru. Pokud se navíc nic nepokazí, klidně se z Days Gone může vyklubat jeden z velkých hitů letošního roku. Nakročeno k tomu má více než dobře. 

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    9

    Kingdom Hearts III

    9

    Devil May Cry 5

    5

    Crackdown 3

    8

    DiRT Rally 2.0

    9

    Metro Exodus

    7

    Far Cry: New Dawn