Control

PREVIEW 15

PS4 XONE
 
 
thumbnail

Control

Letos na E3 jsme se dočkali několika překvapení, mezi nimiž je určitě i zcela nová akční hra Control od studia Remedy. Já jsem se na ní nyní podíval trochu podrobněji, takže pokud se chcete dozvědět o ní více, dejte se do čtení. Zatím to vypadá, že Remedy kutí minimálně velmi zajímavou akci, z níž se může klidně vyklubat obrovský hit.

Hra Control vyjde příští rok pro PlayStation 4, Xbox One a PC.

Finské studio Remedy Entertainment se proslavilo po celém světě zhruba před sedmnácti lety vynikající akční hrou Max Payne, která se nejen skvěle hrála a vypadala, ale také přinesla velmi dobře zakomponovaný Bullet Time, tedy zpomalení času. Na tuto dnes už velkou videoherní klasiku vývojáři navázali neméně povedeným druhým dílem. Následně se pustili do vývoje zcela nové značky. Tou hrou byl pochopitelně Alan Wake. Hra vznikala spoustu let, a když konečně vyšla, jednalo se o slušný thriller, který určitě potěšil všechny fanoušky žánru. Od té doby si fanoušci přejí pokračování, ale to zatím ne a ne přijít, ačkoliv se vývojáři nechali několikrát slyšet, že práva na značku vlastní oni a také mají zájem pokračování připravit. Zatím poslední hrou studia je Quantum Break, v němž se vývojáři pokusili propojit hru s hraným seriálem. Ne vše se jim ale povedlo a z mého pohledu šlo jen o lehce nadprůměrnou akci, na níž se dnes už prakticky zapomnělo a rozhodně se nezařadí mezi klasiky studia Remedy. Tam by se ale mohla určitě zařadit připravovaná akční hra Control, která byla oznámena letos během tiskové konference Sony na E3 a vyjde v příštím roce pro všechny hlavní platformy, tedy PlayStation 4, Xbox One a PC.

Vývojáři ze studia Remedy Entertainment se vždy zaměřovali na filmové akce, u nichž byl velmi důležitý i příběh, kterému byla kolikrát věnována větší pozornost, než by si zasloužil, na což následně trpěla lehce hratelnost. To bylo nejvíce vidět i u zmíněného Quantum Breaku. Když byla představena akce Control, vývojáři se netajili tím, že nyní je pro ně na prvním místě hratelnost, ačkoliv zajímavý příběh pochopitelně nebude chybět. Pořád by tedy mělo být vidět, kdo za hrou stojí. Je ale skvělé vidět, že se studio po tolika letech rozhodlo trochu přehodnotit své priority, a to možná i na základě zpětné vazby, které se jim v posledních měsících dostalo.

Každopádně příběh hry se točí kolem Jesse Faden. Ta prožila v dětství doposud blíže nespecifikované trauma, které ji zavede až do New Yorku do tajné agentury, sídlící v hodně speciálním mrakodrapu Oldest House. Tam hledá odpovědi na hromadu otázek. Budova je ale z ničeho nic napadena hrozbou z jiného světa, přičemž z Jesse Faden se stává záhy ředitelka celé agentury, která ji musí zachránit a získat nad celou nastalou situací kontrolu. A v mrakodrapu, který neustále mění svoji architekturu. „Svět hry Control má také svůj vlastní příběh, stejně jako tvoji spojenci, které potkáš po cestě,“ říkají vývojáři.

Control je hra, která je strukturovaná podobně jako další hry z Metroidvania žánru. Pryč je tedy uzavřené a lineární prostředí, které by vás drželo za ručičku a nepustilo. Místo toho se dostanete do světa, kde je větší volnost a v němž můžete i trochu více bloudit. To je pochopitelně další velký odklon od toho, na čem dříve vývojáři z Remedy pracovali. Během E3 ale několikrát zmínili, že jde pro ně o velkou výzvu, kterou chtěli podstoupit. Metroidvania hry jsou založeny na tom, že v průběhu hraní získáváte nové zkušenosti, které vám následně umožní se vracet do již prošlých lokací, a následně si v nich odemykat další cestičky, případně se dostat do dříve nedostupných míst. Tyto speciální schopnosti si bude postupně odemykat i hlavní hrdinka hry Jesse Faden. Ta bude mít spoustu nadlidských schopností, které nemají dle vývojářů jen efektivně vypadat, ale mají být hlavně funkční, aby měl hráč nutkání je neustále používat a byly tedy přínosem i pro samotnou hratelnost.

Jesse Faden může třeba využít telekinezi, aby vytvořila z předmětů po lokaci štít, a tím se ochránila před střelbou, případně ohněm. Také se bude moci naučit levitovat, případně házet předměty na protivníky. Jednou z důležitých schopností bude i možnost menší teleportace, aby unikla nepřátelům. I když se jedná o celkem jednoduché schopnosti, během ukázky bylo vidět, že je bude možné kombinovat, což by mělo hře dodat větší hloubku během boje, aby byly akční pasáže daleko zajímavější, zábavnější a ne tolik repetetivní jako v Quantum Breaku. Jak už jsem ale naznačil, tyto schopnosti bude moci Jesse Faden využívat i k dostání se do zcela nových oblastí mapy. Vývojáři navíc říkají, že ukázali jen malou hrstku schopností, které se bude moci hlavní hrdinka naučit. Docela jsem zvědav na ty další.

Zpět ale k boji s protivníky, který pochopitelně bude nedílnou součástí hry Control. Ostatně se pořád jedná o akční hru ze třetí osoby, na níž je vidět DNA studia stojící za hity Max Payne nebo Alan Wake. Společně se speciálními schopnostmi bude mít Jesse Faden i jednu z nejoriginálnějších zbraní, jaká se za poslední roky objevila ve videohrách. Vývojáři ji pojmenovali Service Weapon, přičemž v základu má tvar klasické pistole. Postupně ale bude možné do ní odemknout upgrady, které umožní, aby se transformovala do tvaru zcela jiných zbraní jako brokovnice, samopaly a tak dále.  Tato myšlenka se mi opravdu zamlouvá, že hlavní hrdinka bude mít jen jednu plně modifikovatelnou zbraň, která bude měnit tvar. Ostatně už bylo dost hrdinů, kteří mají na zádech celý arzenál, který následně během bojů neustále mění. Vývojáři slibují, že bude ve finální verzi Controlu docela velké množství zbraní a modifikací.

Otevřenější úrovně se spoustou cestiček a nový přístup k designu hry navíc umožňuje, aby vývojáři zakomponovali i vedlejší úkoly, které bude možné volitelně plnit. V demoverzi na E3 byla ukázána třeba záchrana postaršího muže. Jak moc bude mít plnění vedlejších úkolů vliv na samotnou hru, a jestli za ně něco bude, zatím nevíme. „Budete moci vyhledávat vedlejší úkoly a různá tajemství, kterých bude v tomto nepředvídatelném prostředí velké množství. Budete moci spolupracovat s dalšími agenty na rozluštění šifer a rozkrývání podivných experimentů, které se v budově tajně prováděly,“ říkají vývojáři. Vedlejší úkoly pochopitelně jsou v mnoha hrách a nejsou něčím originálním, ale je i na nich vidět, že se studio Remedy pouští do něčeho, co dříve nedělalo. A dle prvních dojmů a ohlasů se zdá, že jde o směr správným směrem. Ne nadarmo se říká, že je Control zatím nejambicióznější hrou, na jaké kdy studio Remedy pracovalo. Z první ukázky tomu nejde nevěřit.

Control zatím vypadá parádně. Zatím to vypadá, že Remedy vytváří akční hru, na níž je vidět identita studia, ale také se nebojí zakomponovat řadu zajímavých novinek, ať už jde o otevřenější prostředí, vedlejší úkoly, zajímavě pojatou zbraň nebo hratelnost oživující speciální schopnosti. Navíc nový vydavatel 505 Games, díky němuž hra vyjde na všechny hlavní platformy, dává vývojářům velkou volnost, aby mohli realizovat bez omezení svojí vizi. Pokud vše dotáhnou do konce, mohlo by se jednat o obrovský hit. 

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Shenmue I/Shenmue II remaster

    8

    Shadow of the Tomb Raider

    9

    Destiny 2: Forsaken

    9

    F1 2018

    5

    We Happy Few

    8

    Pro Evolution Soccer 2019