Call of Duty: Black Ops 4

RECENZE 71

PS4 XONE

Konzolista
MC ps4
Hráči

Hodnocení hráčů

9/10 BonFire
3/10 ConanVJ
9/10 Kachlo
9/10 Licker
8/10 Robitus
10/10 beeturbo
9/10 geclik
10/10 ilSO
9/10 kana92
 
 
Call of Duty: Black Ops 4 ( Call of Duty: Black Ops 4 )
9 10 1
Hodnocení hráčů: 8.13 z 10, hodnotilo 15 hráčů

Call of Duty: Black Ops 4

Martin Šmíd, 15.10.2018 14:45

Po letech v budoucnosti se v minulém roce série Call of Duty vrátila do druhé světové války. Návrat slavil docela slušný úspěch mezi hráči, takže se trochu předpokládalo, že v minulosti zůstaneme. Vývojáři ze studia Treyarch se ale rozhodli, že se opět vrátí do moderního válčení, tentokrát ale v trochu serióznější formě, bez robotů, běhání po zdech nebo jetpacků. Jestli šlo o dobré rozhodnutí, se dozvíte níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Po třech letech se na scénu opět vracejí vývojáři ze studia Treyarch, kteří se rozhodli pokračovat ve své oblíbené sérii Call of Duty: Black Ops. Zároveň se ale rozhodli o docela drastickou změnu, a to nezahrnout klasickou singleplayerovou kampaň, která byla nedílnou součástí série Call of Duty od prvního dílu. Toto rozhodnutí zřejmě nebylo zase tak těžké, jak se může na první pohled jevit. Kampaň v Call of Duty hrách rok co rok dohrávalo stále menší procento hráčů, mnozí ji dokonce ani nezapnuli. Můžeme spekulovat, proč tomu tak přesně bylo, každopádně vždy šlo o docela nákladnou položku. Uspořené peníze tak mohli vývojáři vrazit do zkvalitnění multiplayeru i do vývoje doposud nejrozsáhlejšího zombie režimu, ale také do novinky v podobě battle royale režimu Blackout. Vzhledem k tomu, jak v současnosti jsou oblíbené hry jako Fortnite nebo PlayerUnknown's Battlegrounds, se jedná určitě o docela chytrý tah, který může k sérii přinést spoustu nových hráčů. A pokud mohu hodnotit podle prvních dnů, zaměření se na tyto tři výše vypsané části se vývojářům vyplatilo. I když není zahrnuta příběhová kampaň, Black Ops 4 je obrovský balíček, který je lehké si užívat a svojí cenu si určitě obhájí.

V předchozím odstavci jsem zmínil, že Call of Duty: Black Ops 4 neobsahuje příběhovou kampaň. Tomu tak skutečně je, ale přesto tu jakési příběhové pozadí je, hlavně tedy spojené s různými agenty, které máte k dispozici v multiplayerové části. Každý agent je něčím zajímavým a můžete si za něj zahrát jakési tutoriálové mise s příběhovým pozadím, které vás s ním seznámí. Toto vyprávění příběhu skrze postavy a mapy se mi celkem líbí, a je vidět, že vývojáři se nechali tady inspirovat u jiných podobných multiplayerových her jako Overwatch nebo Rainbow Six Siege, které šly na vyprávění příběhu, vyobrazení postav a tak dále dosti podobnou cestou. Říci tedy, že Call of Duty: Black Ops 4 je jen o střílení bez příběhu a nějaké zápletky, to opravdu nejde, navíc mohu říci, že vše dobře zapadá do vybudovaného univerza studia Treyarch.

Zábavný multiplayer s taktickými možnostmi - Protože se vývojáři vykašlali na singleplayerovou kampaň, mohli se plně věnovat hře více hráčů, která nabízí nejvíce uspokojivý a odladěný zážitek k dnešnímu dni. Před vydáním se mluvilo o tom, že hratelnost bude více takticky svázaná a vybrání třeba správných agentů bude klíčové. To platí jen z části. V režimech jako Team Deathmatch a Kill Confirmed o žádnou taktiku pochopitelně nejde a je jedno, kdo má jakého agenta. Jde o klasickou rychlou akci, věrnou sérii, která staví na dobře fungujícím systému střelby, příjemném time to killu a vyladěné akční hratelnosti. 

Taktika a nutnost spolupráce s týmem přichází až v režimech jako Domination, Search and Destroy, Hardpoint a Control, v nichž už jako vlk samotář moc neuspějete a musíte spolupracovat s týmem a navzájem se podporovat. Samozřejmě, pořád to nepřipomíná třeba Overwatch, ale je patrné, že jde o směr, kterým by se chtěli vývojáři do budoucna ubírat. Novinkou v Black Ops 4 je pak režim Heist, v němž máte jen jeden život a proti sobě soupeří dva týmy. Ten tým, který eliminuje veškeré protivníky nebo ukradne peníze a extrahuje, vyhrál. Jde o jakousi variaci na Counter-strike, která je napínavá, zábavná a pokud máte dobrý tým, tak si dokážu představit, že půjde o jeden z hlavních režimů, v němž se dá v pohodě utopit spousta večerů. 

V současnosti je v Call of Duty: Black Ops 4 čtrnáct multiplayerových map, přičemž hned deset je zcela nových, zbylé čtyři jsou předělávkami fanoušky oblíbených klasik - Summit, Slums, Jungle a Firing Range. Počet map dostačuje na začátek, jsou pestré a dobře navržené. Ne všechny se pochopitelně hodí pro každý režim, což se dá ale pochopit. 

Už několikrát jsem zmínil v recenzi agenty, které si můžete v multiplayeru vybrat a zastupují zde jakési třídy. Každá postava má jednu unikátní schopnost a několik gadgetů, které může během hraní využívat v boji nebo v podpoře týmu. Je už pak jen na vás, jaký agent vám sedne, případně pro jakou situaci ho potřebujete. Chcete raději útočnějšího agenta? Je tu tato možnost, stejně jako možnost zvolit si spíše agenta, který je za ostatními a slouží jako podpůrná jednotka, třeba aby léčil. Dá se říci, že jednotliví agenti jsou navrženy tak, aby každý byl něčím užitečný a zajímavý. Zatím mi navíc nepřijde, že by byl nějaký, za kterého by chtěli hrát všichni, protože by byl příliš silný, což jen pomáhá pochopitelně následné rozmanitosti a ukazuje, jak dobře vývojáři jednotlivé postavy vybalancovali. 

Co se týče zbraní, tak ty jsou opět rozděleny do několika tříd, od smgček, samopalů po pušky, přičemž jak hrajete, postupně si v těchto třídách odemykáte nové zbraně, které následně můžete modifikovat o různá příslušenství, ale také kosmeticky upravovat. Systém je z větší části převzatý z předchozích dílů, ale vzhledem k tomu, že fungoval velmi dobře, nebylo nutné něco výrazně měnit. Navíc díky tomuto systému máte docela velkou volnost, jak si upravit herní styl, ale také samotného bojovníka, s nímž se pustíte na jednotlivé mapy. 

Tři zcela odlišné zombie scénáře - Pokud je režim v Black Ops 4, který trochu zastupuje klasický singleplayer, jsou to rozhodně Zombie. Letos se navíc jedná o největší zombie režim, jaký se kdy v rámci série objevil, protože obsahuje hned tři propracované scénáře, které se můžete od prvního dne rozhodnout plnit sami, ale hlavně tedy s kamarády. Každý scénář je pochopitelně zcela odlišný a nabízí originální zkušenost a zážitek z jeho hraní. 

Prvním scénářem je IX, v němž se ocitnete ve speciální gladiátorské aréně. V ní budete muset bojovat nejen proti zombiím, ale i zmutovaným šampionům nebo nemrtvým tygrům. Postupně si pochopitelně odemykáte nejrůznější cestičky, i třeba do podzemí, kde nechybí sarkofágy a další zajímavosti. Docela jsem si oblíbil druhý scénář Voyage of Despair, odehrávající se na Titanucu po srážce s ledovcem, který se točí kolem tajemného artefaktu. Je třeba nutné dodat, že IX i Voyage of Despair mají stejné hrdiny, mezi nimiž je Scarlett Rhodes, Diego Necalli, Bruno Delacroix a Stanton Shaw. Tito hrdinové jsou zcela originální a nikdy dříve se v Call of Duty hrách neobjevili. Třetí scénář Blood of the Dead je pak remakem klasické mapy z Black Ops 2 (Mob of the Dead), přičemž je asi nejvíce atmosférický a děsivý, což je i dáno samotným prostředím, kterým je ostrov s věznicí Alcatraz. Jde jistě o velký nostalgický návrat pro fanoušky, který ale určitě osloví i nováčky, zvláště když nabízí opět velmi odlišný zážitek oproti předchozím dvěma scénářům.

Pokud si nezvolíte jen Rush verzi zmíněných scénářů, který je opravdu jen o přežívání, tak se můžete pustit i do odhalování a plnění nejrůznějších úkolů. Ty nejsou zcela jednoznačné a je třeba na ně přijít hraním a učením se z vlastních chyb. Ať už jde o nalezení speciálních truhel, tak zapnutí stroje na vylepšování zbraní, který byl vždy v zombie scénářích klíčový a hraje důležitou roli i nyní. Všechny tři scénáře obsahují opravdu velké množství nejrůznějších tajemství a bonusů, které můžete odhalit, takže pro fanoušky jsou tu připraveny desítky hodin velmi kvalitní zábavy. Pro nováčky může být na začátku trochu obtížnější na dané úkoly přicházet, protože je na ně poukazováno dost minimalistickým způsobem, něco jako u Dark Souls série, ale na druhou stranu ono objevování a prozkoumávání jednotlivých scénářů bylo vždy na zombie režimech to nejlepší a nejvíce uspokojivé, a troufám si tvrdit, že je i nyní. 

Dost možná nejkvalitnější battle-royale režim, to je Blackout - Velkou novinkou letošního dílu série Call of Duty je pochopitelně režim Blackout, což je vlastně klasický battle royale, který nejvíce zpropagovala hra PlayerUnknown's Battlegrounds a následně i arkádovější Fortnite od Epic Games. Právě na hráče PUBG nové Call of Duty cílí a bude chtít je v následujících týdnech a měsících přetáhnout na svoji stranu, protože na první pohled jsou si obě hry velmi podobné, nejen vizuálně, ale také stylem hratelnosti a možnostmi. A povést by se to Black Ops 4 rozhodně mohlo, protože Blackout nabízí oproti konkurenci zatím nejvíce kompaktní battle royale zkušenost, která navíc nepůsobí jako beta, ale jako skutečný hotový produkt.

Pojďme ale popořadě. Jako v každé podobné hře se na začátku ocitnete nad docela rozsáhlým ostrovem, na který musíte dopadnout, nalootovat se a pokusit se zůstat poslední naživu. To pochopitelně není zase tak lehké, protože je dalších 99 hráčů (v duu a solo 87), kteří se pokoušejí o totéž. Samotný ostrov, nabízející pro fanoušky Black Ops série řadu známých míst a hlavně zajímavých lokací, je dobře navržený, hodně členitý a rozmanitý, navíc je po několika hodinách lehké si zapamatovat, kde se jaká místa nachází. To je pochopitelně klíčové, vědět, kde se co nachází, až vás budou nahánět nejen protivníci, ale také smrtící mrak. Mapa je určitě povedená, navíc vývojáři ji chtějí do budoucna rozšiřovat a měnit, jako tak činí Epic Games se svým Fortnite. Nic konkrétního ale zatím pochopitelně nemáme.

Jakmile dopadnete na mapu, musíte si pochopitelně najít zbraně, s nimiž budete bojovat, ale také různé módy, lékárničky, brnění a příslušenství do zbraní jako jsou zaměřovače, zásobníky a pochopitelně i náboje. Čím lepší vybavení budete mít, tím se šance na přežití pochopitelně zvětšují, takže se určitě nevyplatí popadnout první zbraň, kterou uvidíte, a následně to zakempit na záchodě uprostřed mapy. Navíc hra chce odměňovat hráče, kteří riskují a hrají akčně, hlavně tedy v podobě lepšího vybavení z různých zombie eventů (ty klasické přestřelky docela dobře oživují a dělají hru rozmanitější) nebo supply dropů. Možná si teď říkáte, že z mého popisu vám toto moc Call of Duty nepřipomíná, ale opak je pravdou. Vývojáři jsou i v tomto režimu věrní tradici a staví na osvědčených mechanismech z multiplayerové části. Ať už se jedná o samotnou hratelnost, systém střelby, způsob vylepšování zbraní a tak dále. Vše pak bylo naroubováno na battle royale režim, což funguje velmi dobře, co dobře, přímo skvěle. Navíc samotný interface je intuitivní a dobře navržený i pro gamepad, takže je jednoduché spravovat nalezené předměty a následně je rychle používat. 

I když je Blackout kvalitní režim a hlavně se třemi dalšími kamarády si můžete v něm užít spoustu zábavy, je jasné, že musí nabídnout i nějaké cíle z dlouhodobého hlediska. Zatím je v režimu k odemknutí jen několik skinů, některé za dosažení určitého levelu, jiné za splnění občas docela těžkých úkolů. Na začátku tedy nyní máte motivaci pokračovat v hraní, i když se třeba nedaří. Do budoucna je ale jasné, že vývojáři budou muset rozšířit kosmetické doplňky a přidat další obsah, jako tak činí Fortnite a pomalu na tento způsob přechází i PUBG.  

Solidní vizuální zpracování - Asi nepřekvapí, že vývojáři ze studia Treyarch znovu použili léta osvědčený engine. Díky němu Call of Duty: Black Ops 4 vypadá docela obstojně a pořád se na něj dobře dívá, ale jeho velkou devízou je samotná optimalizace na současných konzolích. Multiplayer pochopitelně běží stále ve stabilních 60 snímcích a nedochází v něm prakticky k žádným propadům, a to ani v těch nejvíce náročných scénách plných efektů. Co ale také překvapilo, je skutečnost, že 60 snímků si hra drží po většinu času i v novém režimu Blackout, kde se může na mapě setkat až 100 hráčů najednou. Tady už k menším poklesům sice dochází, což je logické, přesto je hra velmi plynulá a velmi dobře optimalizovaná pro tento druh hraní. Ano, někdo by mohl namítnout, že hra nevypadá v Blackout režimu nějak extra dobře, ale vizuálně určitě neurazí, a pokud je horší vizuál obětí kvůli plynulosti, nemám s tím problém. Navíc bych i řekl, že Call of Duty: Black Ops 4 vypadá na konzolích stále lépe jak třeba takový PlayerUnknown's Battlegrounds, který s frameratem stále bojuje a nenabízí tak plynulý zážitek. Velmi dobré je i samotné ozvučení, hlavně tedy v Blackout režimu, u něhož jde pochopitelně o velmi důležitý prvek, abyste přesně věděli, odkud se blíží případné nebezpečí. 

Hráči nemusejí dlouho smutnit kvůli ztrátě singleplayerové kampaně, protože Treyarch ji vynahradil výbornou multiplayerovou částí, nejrozsáhlejším a hlavně nejkvalitnějším zombie režimem a zcela novým battle royale režimem Blackout, který je zábavný už nyní a do budoucna má navíc obrovský potenciál. Dokonce bych i řekl, že díky své kvalitě a rozmanitosti je Call of Duty: Black Ops 4 nejlepším dílem v sérii této generace, s nímž se vývojáři zaměřili hlavně potěšení hardcore fanoušků a své velké komunity, což se jim povedlo na podtrženou jedničku. 

 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Dark Souls 1 Remastered (Switch)

    7

    Lego DC Super-Villains

    9

    Astro Bot Rescue Mission

    8

    Hitman 2

    10

    Forza Horizon 4

    10

    Red Dead Redemption 2