Hráči
 
Metacritic x360
Konzolista
Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4

Martin Šmíd, 06.10.2011 09:30  49

X360
 
 
Forza Motorsport 4 ( Forza Motorsport 4)
9 10 1
Hodnocení hráčů: 8.33 z 10, hodnotilo 61 hráčů

Forza Motorsport 4

Fanoušci závodních her měli dlouhou dobu jasně označený říjen 2011. Důvodem je příchod čtvrtého dílu populární série Forza Motorsport, který si klade za cíl jen ty největší mety. Vývojáři naslibovali vše, co šlo. Nová vozidla, tratě, podporu Kinectu a spoustu dalších vychytávek, které Forzu vystřelí na trůn závodních her. Nyní konečně přišel čas, aby se jejich snažení zhodnotilo. Jestli je Forza Motorsport 4 dobrou závodní hru, kterou by měl vlastnit každý fanoušek motorsportu, na to vám odpoví naše recenze.

Je docela zajímavé, že se na konzolích zatím objevily jen dvě značky, které charakterizují závodní simulátor. Sice se k nim zkusila přidat EA se svým Shiftem, ale tam zůstalo pouze u slibů. První značkou je Gran Turismo od Polyphony Digital, která se v minulém roce dočkala pátého dílu. Studio Turn 10 pracuje o něco rychleji než pomalí Japonci a během let nám připravilo hned tři díly série Forza Motorsport. Nyní navíc vychází čtvrtý, který je stejně jako předchůdce rozdělen na dvě DVD. První slouží k hraní, zatímco druhé musíte z menu hry nainstalovat. Na vašem pevném disku ukousne zhruba 3 GB dat, což se dá určitě přežít.

Bez aut a tratí to nejde
Vývojáři ze studia Turn 10 vsadili na postupné doplňování plechových miláčků. První díl jich obsahoval 233. Třetí už 421 a čtvrtý rovných 500 od 80 výrobců. U tohoto čísla ale určitě nezůstane, protože vývojáři slibují, že ho budou každý měsíc rozšiřovat. V základu si ale budete muset vystačit se zmíněnými 500 kousky, které jsou ale na druhou stranu naprosto nádherné a propracované do každého detailu. Na žádné normální a prémiové modely se tu nehraje, takže všechny obsahují pohled z kokpitu a další náležitosti, které jen potvrzují lásku k automobilům, jakou vývojáři mají. Všechny automobily můžete během závodu otloukat ze všech stran. Efekt poškození je pěkný, jde určitě o značný pokrok oproti trojce, ale pořád mám takový pocit, že něco málo tomu chybí. Naštěstí, co je alespoň samozřejmostí, tak je výtečný jízdní model. Každé auto ho má samozřejmě jiný a podle toho se i řídí. Přepracováním prošel ve čtvrtém díle fyzikální model, který je nyní daleko lepší.

Skvělou zprávou je, že Forza Motorsport 4 je přístupná naprosto všem hráčům. Najdou v ní zalíbení jak ti největší amatéři, tak skuteční závodníci. Na začátku si stačí nastavit, jakou obtížnost zvolíte. Pokud navolíte tu úplně nejnižší, máte všechny pomocníky pozapínané a tak trochu se hratelnost změní v lehčí arkádu, ačkoliv samozřejmě pořád je znát povedený jízdní model, skutečná váha všech aut a rozdílnost jejich ovládání. To u nejtěžší obtížnosti se můžete se všemi pomocníky rozloučit a z hraní se najednou stane hodně povedený simulátor. Aby hráči nebyli frustrováni z každé chybičky, která by je mohla stát dobře rozjetý závod, přidali vývojáři opět možnost přetáčet čas. Pokud narazíte do soupeře a začnete se točit na silnici v hodinách nebo narazíte do bariéry, stačí stisknout Y a přetočit čas před osudovým okamžikem. Mezi ovládacími prvky je rovněž namapována i ruční brzda.

S obtížností roste i umělá inteligence soupeřů na trati. Ti se nyní chovají daleko více jako živí závodníci a jsou i agresivnější v zatáčkách. Někdy to ale s onou agresivitou přeženou a skončí mimo trať. Kolikrát se mi stalo, že to soupeř napálil do bariér nebo nevybral zatáčku. Sice na tyto jejich chyby nemůžete spoléhat každý závod, ale občas se díky nim naskytne příležitost zajet slušný výsledek.

Ve čtvrtém díle se nerozrostl jen počet vozidel, ale i tratí, ať už podle reálné předlohy nebo smyšlených. Najdete jich 27 (další budou v DLCčkách), zatímco v předchozím díle jich bylo jen 21, pokud mě mysl nešálí. Všechny tratě navíc mají několik verzí, takže dohromady by měly dát nějakou tu stovku okruhů. To už je pěkné číslo. U tratí se určitě musí zmínit, že jsou jedním slovem nádherné. Nepamatuji si, že bych hrál jinou závodní hru, kde by byly tratě hezčí. Prostředí u tratě je krásně detailní, většinou se skutečnými objekty. I zde se ale občas objeví exotické stromy do X, ale není jich tolik, navíc v té rychlosti si jich mnohdy ani nevšimnete. Okolí v dálce je samozřejmě pokryto fotografií ve vysokém rozlišení, ale společně s objekty u tratě tvoří jeden dokonalý celek. Zvláště trať, která je zasazena do zasněženého horského údolí Bernese ve Švýcarsku, je naprosto fenomenální, u které vám spadne čelist až na zem. Nádhera, u které musí každý zatleskat. Některé hráče možná u tratí zklame, že se nemění počasí během závodu, ani zde nenajdou noční projížďky. To je ale jen taková drobnost, protože hlavní je závodění.

Kariéra pro každého
Největším herním režimem pro jednoho hráče je zcela jistě kariéra, která v sobě ukrývá obrovský šampionát World Tour. Ten se rozděluje do deseti skupin podle obtížnosti a samozřejmě i tříd vozidel. World Tour v sobě ukrývá několik typů závodů. Najdete v něm jednak klasické závody o nejlepší pozici, ale i honičky v dopravě o post jedničky nebo testovací trať Top Gearu v Dunsfoldu, na které musíte porážet kuželky a sbírat body. Takto se tyto módy střídají na nejrůznějších tratích. Jak postupně vyhráváte závody, získáváte zkušenostní body do svého levelu. Celkově můžete v kariéře nahrát 50 levelů. Za každý navíc získáte vždy nové auto do své garáže, které se během kariéry zcela jistě bude hodit. Level ale samozřejmě není to jediné, co si zvyšujete. Zvyšujete si i reputaci, za kterou vám automobilky dávají peníze a také slevy na nejrůznější autodílny, které pro vylepšení svého plechového miláčka budete potřebovat. Vylepšování vozidel zde probíhá buď automaticky, tedy, hra vám vždy vybere pro danou třídu to nejlepší a auto vytuní sama. Můžete ale zvolit i manuální cestu a všechny součástky si naklikat sami. Pro tyto zkušenější hráče tu je ještě možnost si s autem pohrát daleko více. Součástí vylepšování automobilu jsou i nejrůznější samolepky, které si na něj můžete nalepit. Ostatně i tato drobnost ukazuje, že Forza Motorsport 4 je určena naprosto každému. Co ale nejvíce charakterizuje kariéru ve Forza Motorsport 4, je zábava.

Online možnosti
Druhým velkým režimem hry Forza Motorsport 4 je Komunita, která shrnuje všechny online možnosti. Naleznete tu jednak online závodění, nově až s 15 dalšími soupeři na jedné trati (ve třetím díle bylo jen 8). Rovněž zde jde zakládat a upravovat kluby a přijímat zprávy od vývojářů, ve kterých se dozvíte nové informace. Nedílnou součástí tohoto režimu jsou i nejrůznější žebříčky, které vám řeknou, jak moc jste dobří na daném okruhu v porovnání s hráči z celého světa. Ve čtvrtém díle se vrací i Aukce, ve kterých můžete dražit svá auta, případně kupovat jiná od ostatních hráčů. Pokud náhodou chcete nejrůznější potisky a další blbůstky pro svoje auto hned, můžete zavítat do položky Výloha, kde je možnost si hned vše koupit. Pokud tedy máte GOLD účet, ale ten jistě máte, když budete chtít hrát hru online. Oba dva zmíněné režimy, přes které nakupujete, jsou uživatelsky příjemné, takže by se v nich měl každý ihned zorientovat.

Novinky v režimech
Výborným novým herním módem je Rivals (Rivalové). V něm naleznete několik výzev, ve kterých se budete překonávat se svými kamarády a hráči z celého světa. Některé výzvy vám každý měsíc připraví sami vývojáři, včetně nejlepších časů. Další už jsou ale jen na hráčích, přičemž zde máte i několik jejich druhů. Jezdíte tu nejen klasické časovky proti stínovému rivalovi, který představuje čas nejlepšího hráče, ale vyzkoušíte si i driftování nebo projíždění speciálních branek z kuželů na čas. Mód Rivalové podporuje neuvěřitelně soutěživost a jen tak se od něj neodtrhnete.

Novinkou čtvrtého dílu je nepochybně režim Autovista. V něm naleznete 25 do nejmenších detailů vymodelovaných vozů (Lamborghini Reventon, Ferrari 458 nebo McLaren F1), které si můžete prohlížet ze všech stran, prozkoumávat jejich vnitřnosti a rovněž i usednout za volant. Na začátku máte odemknuto jen několik vozidel, přičemž další si musíte vybojovat v nejrůznějších výzvách. Výzvy jsou klasické závody jako v kariéře, občas s nějakým tím vedlejším úkolem, jako předjet určitý počet vozidel. Ke každému vozidlu se navíc dozvíte vždy několik důležitých informací, které vám prozradí Jeremy Clarkson z Top Gearu. Celkově je Autovista pěkným bonusem ve čtvrté Forze, jen je škoda, že nabízí tak málo aut k prohlédnutí. Pokud by jich bylo dvakrát tolik, hned by to bylo veselejší. Doufejme, že vývojáři do budoucna ještě nějaké přidají v plánovaných updatech či DLCčkách.

Ovládání bez gamepadu
Forza Motorsport 4 je jednou z her, kterou si máte užít maximálně pouze s kamerkou Kinect. K této možnosti jsem zprvu přistupoval docela s obavami, ale nakonec si mě neskutečně získala. Po zapnutí Kinectu se před vámi spustí nové menu, kde máte několik položek. První položkou je Autovista, u kterého musíte stát, abyste si mohli prohlížet automobil. Prohlížení vozu pomocí Kinectu funguje velmi dobře a nezaznamenal jsem žádný problém. Dále můžete pomocí Kinectu řídit vůz v Rychlém závodě. Jen si vyberete auto a trať. Během ovládání můžete buď sedět, nebo stát, přičemž zde jsem uvítal možnost první. Hold jsem asi moc línej. K mému překvapení se vůz pomocí Kinectu ovládal naprosto perfektně a nebyla znát odezva. Za tohle si zaslouží vývojáři velkou pochvalu. Sice jen ovládáte zatáčení vozidla, protože na plyn a na brzdu za vás dupe hra, ale jinak na menší vyblbnutí tato vložka poslouží dobře. No a na závěr tu máte možnost hrát s kamarádem na rozdělené obrazovce. Rovněž velmi snadné nakonfigurování a hraní.

Samostatnou kapitolou u Kinectu je možnost ovládání menu hlasem. Stačí říci kouzelné slůvko Xbox a objeví se před vámi menu s možnostmi, které můžete Kinectu říci. On vás pak na ně přesune. Jen je tedy nutné zdůraznit, že i když jsem před televizí dělal jakékoliv obličeje na Kinect, čeština se mu nelíbila. Položky je nutné říkat v angličtině, ačkoliv v menu pro Kinect jsou v češtině, což je trochu matoucí. Během normální jízdy ještě máte možnost naklánět hlavou kameru z pohledu jezdce - Head Tracking. U ní je nejprve nutné nastavit citlivost na tu správnou úroveň, abyste netočili zbytečně moc hlavou. Po vyladění jsem si tuto funkci užíval a nyní si bez ní nedokážu hraní představit. Celkově přídavné možnosti pro Kinect kladně obohacují už tak skvělou závodní hru a pokud máte tuto periférii doma, rozhodně doporučuji před hraním zapojit.

Audiovizuální zpracování
Skvělou závodní hru vždy doplňuje grafická stránka. Vývojáři jako základ použili engine ze třetího dílu, ten ovšem docela dost upravili. Výsledek je díky tomu skvělý. Auta mají na trati hodně detailů a vypadají téměř jako ve skutečnosti. Rovněž i tratě mají kolem spoustu detailů. Pokud jde o můj názor, tak hezčí tratě v závodních hrách nenajdete. Jinak co se technických parametrů týče, Forza Motorsport 4 běží v rozlišení 720p při 60 fps. Framerate mi ani jednou nespadl, takže jsem si mohl nerušeně užívat hraní. Skvělé jsou rovněž i všechny nové grafické efekty, jako je třeba vylepšené HDR nebo stínování. Stejně dobře jako grafika je na tom hudební doprovod. Skladby se k závodění hodí a hráče motivují k dalšímu hraní. Naprosto fenomenální jsou pak všechny zvuky plechových miláčků. Vývojáři pro každý z nich nahráli specifický zvuk a je to hodně znát. Nic lepšího v tomto na trhu nenajdete.

Než to tu ukončíme, tak ještě zhodnotím českou lokalizaci. Ta je formou titulků, ale určitě zklame, že není všude. Třeba v kariéře nejdou zapnout titulky. Daleko více ale absence lokalizace vadí u Autovisty. Pokud totiž neumíte dobře anglicky, většina důležitých informací o vozidlech vám unikne. Je to škoda. Také se mi občas stalo, že se český text ani nevešel na obrazovku. Česká lokalizace určitě potěší, zpřístupní hru více hráčům, ale bohužel si i vybírá svoje slabší chvilky.

Forza Motorsport 4 je zcela jistě nejlepší závodní hrou této generace. Od minulého dílu přináší řadu skvělých vylepšení a změn, navíc nesmím zapomenout zmínit povedenou podporu kamerky Kinect. Pokud máte doma Xbox 360 a milujete automobily, rozhodně se vyplatí do čtvrté Forzy jít. Pro ostatní jde zase o pádný důvod do konzole od Microsoftu investovat. Přece si takovou lahůdku nenecháte ujít. To by byl hřích.

Forza Motorsport 4 vychází s českými titulky 14. října. Pro její hraní doporučujeme používat klasický volant nebo novinku v podobě Wireless Speed Wheel, která se u nás bude prodávat za nějakých 1400,-Kč, někdy i méně.

Konzolista
 
 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.